Karel TEIGE
Na zápas o nedogmatické chápání umělecké tvorby se Teige koncentroval i v poválečném období, kdy poukázal na psychosociální kořeny reakčního usměrňování kultury (mj. referát Umění a lid ze sborníku Účtování a výhledy). Celoživotně se Teige věnoval komentování a interpretaci moderního výtvarného umění a jeho předchůdců (zvláště postimpresionismu, kubismu a surrealismu), jakož i jeho konfrontaci s akademismem, eklekticismem a kýčem. Jen torzo zůstalo z proponované monumentální syntézy pramenů uměleckého modernismu nazvané Fenomenologie moderního umění. Dochované fragmenty byly zařazeny do třetího svazku Výboru z díla (Osvobozování života a poesie), stejně jako odpovědi na (první) anketu o surrealismu z ineditních Pracovních sborníků, jež Teige pojal jako svou bilanční názorovou konfesi. Kapitoly z ucelenější části nazvané Realismus a irealismus kubistické tvorby, v níž se teoretik na základě revize a kritické analýzy pojmů realismus a formalismus snažil doložit vývoj v umění od realismu směrem k irealismu (vnitřnímu modelu), byly spolu s několika dalšími studiemi z jeho závěrečného tvůrčího období publikovány v knize Vývojové proměny v umění.
BIBLIOGRAFIE
Práce o literatuře a umění: Archipenko (monografie, 1923); Film (soubor studií, 1925); Stavba a báseň (výbor statí z let 1919–1927, 1927); Sovětská kultura (stati, 1928); Svět, který se směje (EE 1928, 1. část cyklu O humoru, clownech a dadaistech; reprint 2004); Manifesty poetismu (1928, s V. Nezvalem, zvl. otisk z čas. ReD); Svět, který voní (EE 1931, vročení 1930, 2. část cyklu O humoru, clownech a dadaistech; reprint 2004); Moderní architektura v Československu (studie, 1930, se souběžným fr. a něm. textem); K sociologii architektury (studie, 1930); Nejmenší byt (E 1932); Práce Jaromíra Krejcara. Monografie staveb a projektů (studie, 1933, se souběžným něm. a rus. textem); Zahradní města nezaměstnaných (E 1933); Architektura pravá a levá (E 1934); Jarmark umění (studie, 1936); Vladimír Majakovskij (studie, 1936); Vývoj sovětské architektury (studie, 1936); Surrealismus proti proudu. Dvě polemické kapitoly (1938); Modern architecture in Czechoslovakia (angl., studie, 1947, též franc.); Das moderne Lichtbild in der Tschechoslowakei (něm., studie, 1947, též franc. 1948); Jarmark umění (tři studie, 1964, ed. J. Brabec a K. Chvatík); Vývojové proměny v umění (studie, 1966, ed. V. Effenberger).Texty k obrazovým publikacím: Jan Zrzavý (1923); J. Istler: Soubor grafiky (katalog, 1946); Nové obrazy F. Muziky (text ke katalogu, 1946); V. Tikal: Malířské dílo 1941–1965 (katalog, 1965, s V. Effenbergerem).
Výbory: K. T.: Výbor z díla 1–3 (1966–1994; sv. 1. Svět stavby a básně, 1966, ed. V. Effenberger, J. Brabec, K. Chvatík a R. Kalivoda; sv. 2. Zápasy o smysl moderní kultury, 1969, ed. V. Effenberger a J. Brabec, téměř celý náklad zničen, reprint 2012; sv. 3. Osvobozování života a poezie, 1994, ed. V. Effenberger a J. Brabec); K. T. a film (1966, ed. P. Král); Avantgardní architektura (výbor studií, 1969, + J. Kroha, ed. J. Císařovský); K. T.: Výbor z koláží (2001, ed. K. Srp).
Překlady: G. Ribemont-Dessaignes: Pštros se zavřenýma očima (1925) + Ano či ne čili klec v ptáku (1926); J. Cassou: Pařížský masakr (1938).
Příspěvky ve sbornících a almanaších: Deset let surrealismu (1934); Socialistický realismus (1935); Surrealismus (1936); Ani labuť ani Lůna (1936); 10 let Osvobozeného divadla (1937); Dílo Jana Zrzavého 1906–1940 (1941); Sborník Masarykova reálného gymnázia v Praze 2, Křemencova ulice, 1871–1946 (1946); Mezinárodní surrealismus (1947); Surrealistické východisko 1938–1968 (1969), aj.
Uspořádal a vydal: Devětsil. Revoluční sborník (1922, s J. Seifertem, též přisp.); Život (1922, s J. Krejcarem, též přisp.); SSSR. Kniha delegace Společnosti pro hospodářské a kulturní sblížení s novým Ruskem (1926, s B. Mathesiem, též přisp.); Devět básníků Devětsilu (antologie, 1928); Soudobá mezinárodní architektura (1928, se souběžným fr., něm a rus. textem); Mezinárodní soudobá architektura 1–3 (1929–1931, též přisp.); J. Havlíček – K. Honzík: Stavby a plány (1931); Za socialistickou architekturu (1933, též přisp.); E. F. Burian: Černošské tance (1929, Obrazová knihovna ReDu, sv. 1); Surrealismus v diskusi (1934, s L. Štollem, též přisp.); Socialistický realismus (1935, s K. Konradem, též přisp.); Sovětský svaz. Umění (1936, se Z. Nejedlým, V. Procházkou a B. Šmeralem, též přisp.).
LITERATURA
Knižně: M. Bohatec: K. T. a kniha (1965); K. T. 1900–1951 (katalog výstavy, 1994); K. T.: Surrealistické koláže 1935–1951 (katalog výstavy, 1994); K. T. – Archittetura, Poesia: Praha 1900–1951 (katalog výstavy, Itálie 1996); E. Dluhosch – R. Švácha (edd.): K. T. 1900–1951: L'Enfant Terrible of the Czech Modernist Avant-garde (sb. Cambridge, Massachusetts ; London, England 1999); K. Srp: K. T. (2001); K. Srp – P. Bregantová – L. Bydžovská: K. T. a typografie. Asymetrie harmonie (2009); J. Wiendl (ed.): Čtení o K. T. (antologie 2015).
Zvláštní čísla časopisů: Jarmark umění, 1994, č. 9; Umění 1995, č. 1/2.
Studie a články: F. X. Šalda: Trojí generace, Kritika 1924, č. 10–12, též in Kritické projevy 12 (1959); F. X. Šalda: Dva představitelé poetismu, ReD 1, 1927/1928, č. 3, s. 91; týž: O poetismus, Tvorba 1927, č. 6, s. 163; M. Grygar: Teigovština – trockistická agentura v naší kultuře, Tvorba 1951, č. 42, 43, 44, s. 1008, 1036 a 1060; V. Nezval in Z mého života (1959); K. Chvatík in B. Václavek a vývoj marxistické estetiky (1962); K. Honzík in Ze života avantgardy (1963); V. Effenberger: K dějinám knižní architektury. T. grafik, Knižní kultura 1964, č. 3; týž: Charakteristika názorového systému K. T., Výtvarné umění 1965, č. 4/5 (též in Vývojové proměny v umění, 1966); týž: K ontologii a noetice surrealismu, Estetika 1966, č. 1; týž: Výtvarník K. T., in K. T.: Surrealistické koláže z let 1935–1951 (katalog výstavy, 1966); týž: Od poetismu k surrealismu, in K. T. (katalog výstavy, 1967); týž: Vývoj kritického myšlení – Šalda a T., in F. X. Šalda 1867–1937–1967 (sb., 1968); týž: doslovy, in Svět stavby a básně (1966), Zápasy o smysl moderní kultury (1969), Osvobozování života a poezie (1994); týž in Realita a poesie (1969); O. Sus: Český poetismus 1924, Divadlo 1964 č. 8; týž: První manifest poetismu K. T., Slovenská literatúra (Bratislava) 1964, s. 367; V. Zykmund: Poznámky o K. T. a třetím ročníku REDu, Divadlo 1965, č. 6; P. Král in K. T. film (1966);
J. Brabec – V. Effenberger – K. Chvatík – R. Kalivoda: Historická skutečnost a falešné vědomí aneb K. T. bez pověr a iluzí, Orientace 1968, č. 1; S. Dvorský: Od surrealismu k básnické skladbě, in UDS / Surrealistické východisko 1938–1968 (sb., 1969); J. Seifert in Všecky krásy světa (Kolín n. R. – Toronto 1981; 1982); V. Černý in Paměti 4 (Toronto 1983; 1992); F. Peroutka: Zločin a čest K. T., in Budeme pokračovat (Toronto 1984), též in Úděl svobody (1995), pod tit. Mýlil se skoro ve všem, ale měl charakter též Host 2000, č. 10; V. Effenberger: T. surrealistická sémiologie, Analogon 1991, č. 5; J. Brabec: K. T., tamtéž, též in Panství ideologie a moc literatury (2009); L. Kundera: "... dnes skutečná poezie", Rovnost 30. 1. 1992, též in Řečiště (1993), též in Různá řečiště (A) (2005); A. Zach: K. T. a nakladatelství Odeon, Jarmark umění 1992, č. 5; I. Pfaff in Česká levice proti Moskvě (1993); A. Marenčin: K. T. a medzivojnové Slovensko, Jarmark umění 1994, č. 10; F. Šmejkal: Poznámky ke K. T., Umění 1994, č. 1; týž: T. syntéza umění a její kořeny – poezie pro pět smyslů, Ateliér 1994, č. 4; G. Dierna: Bloudící láska: Automatické texty K. T., Umění 1994, č. 1 (s ukázkami automatických textů K. T.); K. Chvatík: T. a báseň: K. T. jako teoretik moderny, Tvar 1994, č. 1, příl. Tvary 1 (též in K. Chvatík: Od avantgardy k druhé moderně, 2004); P. Pečinková: Generační roztržka (Josef Čapek kontra K. T.), Zpravodaj Společnosti bratří Čapků 1995, č. 34; R. Švácha: K. T. jako teoretik architektury, AUPO 1995, philosophica – aesthetica 16, historia artium 2; J. Janatka, LitN 1995, č. 33; T. G. Winner: Nad třemi manifesty K. T., Tvar 1995, č. 20; N. Savický ml.: K. T. aneb Anatomie jedné utopie, Mosty 1995, č. 33; I. Pfaff: Záviš Kalandra a krize českého surrealismu ve 30. letech, Ateliér 1996, č. 21; S. Dvorský – J. Zumr: K. T. v archivech Státní bezpečnosti, Jarmark umění, 1996, č. 11/12; A. Nádvorníková in K surrealismu (1998); M. Pachmanová: Mechanické, sexuální a socialistické tělo v díle K. T., Estetika 1999, č. 4; J. Zouhar in Studie k dějinám českého myšlení 20. století (1999); L. Cabada in Intelektuálové a idea komunismu v českých zemích (1900–1939) (2000); J. Zumr: K. T. a obecná estetika, in Slovo – struktura(lismus) – příběh (sb., 2000); H. Bednaříková: K. T. a jeho svět dvacátých let, Host 2000, č. 10;
K. Srp in K. T.: Výbor z koláží (2001); M. Langerová: Duch a stroj: K. T. v kritikách autorů katolické orientace, Literární archiv: Narozeni na přelomu století, 2001, č. 32/33; táž: T. myšlenka-obraz in M. Červenka – M. Jankovič – M. Kubínová – M. Langerová: Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz (2002); I. Pfaff: Krize české kultury po moskevských procesech 1936–1938, Slovanský přehled 2002, č. 1 + Ohlas stalinské kampaně proti „formalismu“ v české levicové kultuře 1936–1938, Slovanský přehled 2002, č. 3; J. Stromšík: Recepce evropské moderny v české avantgardě, Svět literatury 2002, č. 23/24; O. Máčel: K. T. a ruská avantgarda, in sb. Avantgarda: vztah české a ruské avatngardy (2002); J. Brabec: doslov in Svět, který voní (2004), též in Panství ideologie a moc literatury (2009); týž: Dvě krátké úvahy – jedna o pohybu pojmu expresionismus, druhá o Götzově a Teigově sporu z počátku dvacátých let, in Hledání expresionistických poetik (sb., 2004), též in Panství ideologie a moc literatury (2009); J. Vojvodík: L'avant-garde retrouvé? Slovo a smysl 2004, č. 2 (vyd. 2005); Z. Kalista: K. T. a historie, Souvislosti 2005. č. 1; T. Winter: Rozetnout ve dví: O ctnostech primitivismů Emilla Filly a K. T., Estetika 2005, č. 1/2; P. Kosatík: Říjen 1922: K. T. vymýšlí nové umění, Týden 2005, č. 42; T. Hříbek: K. T. and the „wissenschaftliche Weltauffassung“, Umění 2005, č. 4; V. Beranová: Věčně hledající K. T., Haló noviny 7. 10. 2006, příl. Obrys–Kmen 2006, č. 40; P. Hlaváček: Karel Havlíček a K. T. aneb umění v "surrealistických" časech, Umění 2006, č. 4; Z. Malá: K. T. : Požadavky "nového umění" na pozadí tvorby poetismu, in Intermedialita: slovo – obraz – zvuk (sb., 2008); J. Vojvodík in Povrch, skrytost, ambivalence: Manýrismus, baroko a (česká) avantgarda (2008); M. Stefanski: K. T. u pulapka konstruktywizmu, Bohemistyka 2008, č. 1–4; V. Effenberger: Psychoideologie a ideové modely, Analogon 2008, č. 55/56; B. Solařík: Z dob, kdy surrealisté viděli neviditelné, tamtéž; J. Vojvodík: "Minulost umění" – modernost surrealismu: k Teigově poválečné reflexi avantgardy, ČL 2008, č. 5, též in in M. Langerová – J. Vojvodík – A. Tippnerová – J. Hrdlička: Symboly obludností. Mýty, jazyk a tabu české postavantgardy 40.–60. let (2009); K. Srp: K diskusi o avantgardách, tamtéž; J. Toman in Foto/montáž tiskem = Photo/Montage in Print (2009 ); A. Tippner in Die permanente Avantgarde? Surrealismus in Prag (2009), čes. pod tit. Permanentní avantgarda? Surrealismus v Praze (2014); M. Pech: Diskuse o kýči v letech 1938–1948, Umění 2009, č. 3; E. Jelínková in Echa expresionismu (2010); A. Pomajzlová in Vidět knihu. Knižní grafika Josefa Čepka – Seeing the Book. The Book Design of Josef Čapek (2010); S. Dvorský: Utajená snění K. T., Revue Psychoanalytická psychoterapie 2010, č. 1; B. Solařík: Okraj jako zrcadlo středu: "Pokleslé" umění a meziválečný československý surrealismus, Analogon 2010, č. 60; týž: Po srsti: Šalda, Teige, Nezval, Breton a psychický automatismus, Analogon 2011, č. 64; T. Nemeš: Víra v nevyhnutelnost. K. T. a geneze minimálního obydlí, Umění 2013, č. 3.
Recenze: Film: A. Černík, Pásmo 1924/1925, č. 11–12; B. V. (= B. Václavek), Host 1924/1925, č. [9–10], s. 294; V. Nezval, Rozmach 1925, č. 7 a 8; F. Götz, Nová svoboda 1925, č. 21, též in Dvacátá léta (1969) * Stavba a báseň: * E. A. Saudek, Kmen 1926/1927, č. 9; B. V. (= B. Václavek), RP 8. 5. 1927 * A. M. Píša, Pramen 1926/1927, č. 6/7 * Manifesty poetismu: J. Strakoš, Akord 1928, [č. 9] (s. 231); AMP. ( = A. M. Píša), PL 11. 8. 1928 * Svět, který se směje: G. (F. Götz), Národní osvobození 2. 8. 1928; B. V. (= B. Václavek), RP 26. 7. 1928; B. Fučík, Host 8, 1928/1929,
č. 3, s. 66 * Jarmark umění: J. Chalupecký, Čin 1936, č. 7, s. 104 * Surrealismus proti proudu: V. Černý, KM 1938, č. 6, s. 280, též in Tvorba a osobnost 1 (1992); amp. (A. M. Píša), PL 15. 6. 1938; J. Taufer, U 1938, sv. 3, s. 224 * Vývojové proměny v umění: L. Hlaváček MF 20. 11. 1966 * Svět stavby a básně: V. Marčok, LitN 1967, č. 31; J. Řezáč, Impuls 1967, č. 2 * Osvobozování života a poezie: V. Novotný, Práce 3. 3. 1995; M. Toman, NK 1995, č. 10; J. Šimůnek, SvSl 31. 5. 1995; Z. Pešat, LitN 1995, č. 33 * Svět, který voní (reprint 2004): A. Jochmanová, LitN 2005, č. 1.
Archiv: LA PNP: Osobní fond (soupis R. Hamanová, 1968);
Umělecké sbírky PNP: kresby, grafiky, koláže, návrhy knižních úprav a obálek, plakáty a zkušební nátisky; zkatalogizováno.
SOUVISEJÍCÍ ODKAZY
Bibliografická databáze ÚČL AV ČRSlovník českých filosofů
Památník národního písemnictví (průvodce po fondech)
Jaroslav Kunc: Česká literární bibliografie 1945–1963