Jindřich HONZL
Hojně cestoval: na přelomu let 1924–1925 byl s Vladislavem Vančurou v Paříži, v roce 1925 ve Vídni a v Moskvě jako člen delegace Společnosti pro hospodářské a kulturní sblížení s novým Ruskem (po návratu publikoval několik článků o sovětském školství, divadlech, především o avantgardních režisérech), v roce 1933 byl opět v Paříži (s Vítězslavem Nezvalem), v letech 1934 a 1935 znovu navštívil Moskvu.
Během války a krátce po ní Honzl publikoval řadu teoretických statí. Metodicky v nich vycházel ze strukturalismu. Propojil teoretickou úvahu se zkušeností divadelního praktika. Zkoumal znakovou podstatu divadla (Pohyb divadelního znaku), fungování jednotlivých složek a prostředků divadelní struktury se zvláštním důrazem na herectví (Herecká postava, Definice mimiky). Se Stanislavského metodou, jež se zanedlouho stala oficiální divadelní doktrínou, se kriticky vypořádal ve studii Mimický znak a mimický příznak. Jeho pronikavé analýzy konkrétní divadelní materie překročily dobové programy a Honzl jimi položil základy věcné divadelní sémiotiky, která je dodnes inspirativní pro teorii i praktickou tvorbu.
Honzl je rovněž autorem řady úprav klasických dramatických textů, poetických pásem a montáží, z nichž nejvýznamnější je i knižně vydaný Román lásky a cti z dopisů Jana Nerudy a Karoliny Světlé. Ve statích, které tyto adaptace doprovázely, formuloval své představy o interpretaci a přehodnocení klasického dědictví.
BIBLIOGRAFIE
Beletrie a práce o divadle: Roztočené jeviště (soubor studií, 1925); Moderní ruské divadlo (soubor studií, 1928); Sovětské divadlo (studie, 1936; součást monografie Sovětský svaz: Umění, 1935–1937); Sláva a bída divadel (soubor studií, 1937); Navrhujeme školu pro výchovu filmového dorostu (studie, 1939, s O. Vávrou); Román lásky a cti (dramatická montáž o vztahu K. Světlé a J. Nerudy, 1941, prem. 1940); Studio Národního divadla. Program a cíl (1945); Třicet let sovětského divadla (E 1947, s Jaroslavem Pokorným); České písně kramářské (1961, in Divadlo poezie, prem. 1941); Svatby (dramatická montáž z díla B. Němcové, rozmnož., 1962); Pásmo o Puškinovi (texty BB v překl. P. Křičky, scény z Evžena Oněgina v překl. J. Hory, rozmnož., 1962, prem. 1937); Pivovar v Sojkově (D, rozmnož., 1962, podle J. N. Štěpánka); Dvě lásky Mikoláše Alše (dramatická montáž z knihy E. Svobody Alšovy listy milostné, rozmnož., 1963, prem. 1941); Národní hrdina Julius Fučík (1964, in: S číslem na srdci. Dvě scénická pásma, prem. 1946); úpravy dramatických textů: J. K. Tyl: Jan Hus (D 1947, prem. 1945) + Krvavý soud aneb Kutnohorští havíři (D 1950); V. K. Klicpera: Hadrián z Římsů (D 1950, prem. 1930); A. N. Afinogenov: Mášenka (D, rozmnož., 1950).Scénicky: hra: Scéna v zaumském jazyce (1927); montáže: Večer s Vítězslavem Nezvalem (1939); Večer poezie 1900 (1940); Cizinci o Praze (1940; poté s tit. Večer o Praze); V. Dyk: Torzo (1941, pod jm. Felixe le Breux); úpravy dramatických textů: V. K. Klicpera: Bělouš (1942); E. Labiche: Člověče, styď se! (1942); K. Sabina: Maloměstské klepny (1943).
Výbory: K novému významu umění (divadelní úvahy a programy z 1920–1932, 1956, ed. Jar. Pokorný); Divadelní a literární podobizny (1959, ed. Jar. Pokorný); Základy a praxe moderního divadla (1963, ed. M. Obst); Divadélko pro 99 (1964, ed. M. Obst, obsahuje mj. dramatické montáže České písně kramářské, prem. 1941, a dosud netištěné Lidové balady); Jindřich Honzl o režii a herectví (soubor statí, 1979, ed. J. Pokorný); Odkaz české divadelní avantgardy (1990, ed. L. Klosová a L. Kopáčová).
Překlady: A. Breton: Spojité nádoby (1934, s V. Nezvalem); scénicky: G. Ribemont-Dessaignes: Němý kanár (1926); I. Goll: Pojištění proti sebevraždě (1927) + Methusalem (1927); J. Romains: Jiskra (1929).
Příspěvky ve sbornících: SSSR, kniha delegace Společnosti pro hospodářské a kulturní sblížení s novým Ruskem ze zájezdu do SSSR 1925 (1926); Deset let diktatury proletariátu 1917–1927 (1927); Fronta (1927); A. Tairov: Odpoutané divadlo (1927); Almanach Kmene. Jaro 1934 (1934); Surrealismus v diskusi (1934); Pocta a výzva. K padesátinám Starého divadla v Brně (1934); 10 let Osvobozeného divadla 1927–1937. V+W (1937); Divadelní Žatva 1948 (1948); 50 let Moskevského uměleckého divadla (1948); Prolegomena Scénografické encyklopedie (1971); Na křižovatce umění (1973); Theater theory reader: Prague school writings (2016).
Korespondence: Adresát Jiří Mahen (vzájemná korespondence s Jiřím Mahenem z 1927–1929, 1964, ed. J. Hek a Š. Vlašín); Š. Vlašín: Vzájemná korespondence Jindřicha Honzla a Bedřicha Václavka (z 1924–1937, in Literární archiv 1967).
Uspořádal, vydal a redigoval: The Czechoslovak Theatre (1948, též angl., franc. a rus.).
LITERATURA
Bibliografie: M. Obst: Soupis režií Jindřicha Honzla, Soupis důležitých statí Jindřicha Honzla, Soupis nejdůležitějších článků a studií Jindřicha Honzla, in: J. Honzl: Základy a praxe moderního divadla (1963).
Knižně: Národní divadlo a Honzlův případ (1936); A. Dvořák: Trojice nejodvážnějších (1961); M. Obst – A. Scherl: K dějinám české divadelní avantgardy (1962); Seminář o díle a osobnosti režiséra Jindřicha Honzla (interní tisk, Divadelní ústav 1978); J. Rauchová: Spoutané divadlo. Jindřich Honzl, Jiří Frejka a Emil František Burian v systému kulturní politiky /1945–1959/ (2011).
Studie a články: J. Träger: Dramaturgie naší divadelní avantgardy, Listy pro umění a kritiku 1935, č. 5; K. Teige in sb. 10 let Osvobozeného divadla 1927–1937 (1937); I. Liškutín: Jindřich Honzl jako dramaturg a režisér v Brně, Program. Divadelní list ND v Brně 2, 1946/1947, s. 23, 116; A. Dvořák: Odkaz díla Jindřicha Honzla, Sovětské divadlo 1953, č. 3; J. Pokorný: Jindřich Honzl, Divadlo 1954, č. 5–8; J. Nesvadba: Vzpomínka na Honzlovo Studio ND, Divadlo 1955, č. 9; J. Pokorný: úvod, in: K novému významu divadla (1956); J. Mukařovský: Jindřich Honzl jako teoretik divadla, Divadlo 1957, č. 9; M. Šafránek: Jindřich Honzl jako operní režisér, Divadlo 1958, č. 2; K. Bundálek: Působení J. H. a E. F. Buriana v brněnském divadle na počátku 30. let, Sborník Janáčkovy akademie múzických umění 2 (1960), přetištěno in: Kapitoly z brněnské dramaturgie (1967); A. Dvořák in: sb. Divadlo bojující (1961); M. Obst: Jak ho známe i neznáme, DivN 1960/1961, č. 23; M. Obst: Jindřich Honzl a literatura, ČL 1961, č. 4; F. Černý: Honzl, Burian a Frejka, DivN 1961/1962, č. 23; M. Obst – A. Dvořák: doslov, in: Divadélko pro 99 (1964); M. Obst: Místo Honzlova Dědrasboru ve vývoji české divadelní kultury, Amatérská scéna 1964, č. 5; J. Telcová: Výtvarná složka Honzlových a Burianových inscenací v Brně (1929–1931), Acta scaenohraphica 1965, č. 8; J. Císař: Neznámý známý, Divadlo 1966, č. 1 (rozbor teoretických statí o dramatu); J. Pokorný: J. H., Prolegomena scénografické encyklopedie (1971); M. Obst: Jindřich Honzl, divadelní teoretik, Tvorba 1974, č. 20; B. Srba: Jindřich Honzl a Divadélko pro 99, Slovenské divadlo 1976, č. 2–3; A. M. Píša in Divadelní avantgarda (1978); M. Procházka: Jindřich Honzl a otázky teorie divadelního znaku, Estetika 1978, č. 2, též in: Znaky dramatu a divadla (1988); J. Pelc in: Meziválečná avantgarda a Osvobozené divadlo (1981) + in: Zpráva o Osvobozeném divadle (1982); H. Konečná a kol. in: Čtení o Národním divadle (1983, kap. Však nám dá vítězství); J. Kudláčková, Jindřich Honzl a Studio Národního divadla, in: Divadlo nové doby 1945–1948 (1989); D. Monmarte in Le Théätre libéré de Prague (Paříž 1991); R. Prchalová: Causa Jindřich Honzl, Reflex 1996, č. 36; D. Monmarte: Honzl et Burian. Strukturalisme et „gesamtkunstwerk“, L’Oeuvre d’art total (Paris 1995); V. Effenberger: Scénická poezie Jindřicha Honzla, Divadelní revue 1999, č. 4; S. Medulánová: Inscenační tvorba Jindřicha Honzla v Národním divadle v Brně, in: Brněnské divadelnictví a česká divadelní avantgarda. Kapitoly z dějin brněnské divadelní kultury (2000); J. Hyvnar: O Pujmanově a Honzlově pojetí obřadu a divadla, in: Miscellanea theatralia (2005); H. Hrzalová: Jindřicha Honzla Román lásky a cti, Lípa 2007, č. 3; J. Herman: Národní divadlo versus Jindřich Honzl, DivN 2007, č. 13; P. Dvořáková: Jindřich Honzl – režisér, jenž vnímal divadlo jako báseň, MF 10. 1. 2009; M. Musilová: Jindřich Honzl's text on acting. Berween convention spontaneity, Theatralia 2014, č. 2; F. Rokem: Mimetic and non-mimetic aspect of space in tbe theatre: Some reflections following Jindřich Honzl’s Dynamics of the „Sign in the theater“, Theatralia 2014, č. 2; M. Musilová: Avantgardní sňatek umění a politiky. Vliv ideologie na teoretické texty Jindřicha Honzla, Divadelní revue 2015, č. 3.
Recenze: Roztočené jeviště: J. Fučík, Host 5, 1925/1926, č. 7, přetištěno in: Divadelní kritiky (1984); P. F. (= P. Fraenkl), Rozpravy Aventina 1925/1926, č. 6;
F. Götz, Národní osvobození 17. 1. 1926; AMP (= A. M. Píša), PL 3. 2. 1926; V. Tille, Prager Presse 27. 10. 1926 * Moderní ruské divadlo: -vka (= M. Hlávka), Signál 1, 1928/1929, č. 3 * Sláva a bída divadel: Č. J. (= Č. Jeřábek), LidN 8. 6. 1937; AMP (= A. M. Píša), PL 24. 7. 1937 * Román lásky a cti: A. M. Brousil, Venkov 22. 7. 1941; F. Tichý, LidN 24. 8. 1941; K. Polák, KM 1941, č. 10; K. Polák, PL 6. 7. 1945; J. Š., MF 6. 7. 1945 * K novému významu umění: J. Pokorný, Knižní novinky 1956, č. 32; M. Suchomel, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada literárněvědná 1957, č. 4; A. Dvořák, LitN 1957, č. 7; M. Fiala, VP 2. 3. 1957, příl. Literární příloha VP, č. 5; lm (= P. Grym), LD 7. 3. 1957;
J. Kmuníček, HD 1957, č. 3; M. Obst, ČL 1957, č. 4; M. Obst, Divadlo 1959, č. 6 * Divadelní a literární podobizny: J. Vostrý, DivN 1958/1959, č. 23; A. Scherl , ČL 1959, č. 4; A. Dvořák, LitN 1959, č. 15; M. Obst, Divadlo 1959, č. 6 * Základy a praxe moderního divadla: ab (= V. Vrabec), SvSl 31. 3. 1963; O. Blanda, NK 1963, č. 12 * Divadélko pro 99: J. Kopecký, Plamen 1964, č. 9.
Nekrology: Z. Nejedlý, Národní divadlo 28, 1952/1953, č. 20, přetištěno in: Z české literatury a kultury (1973); Nepodepsáno, Divadlo 1953, č. 5; (RP), RP 21. 4. 1953; J. Opavský, Divadlo 1953, č. 6/7; Nepodepsáno, SvSl 21. 4. 1953; J. Pokorný, LitN 1953, č. 17.
Archiv: A. Jochmanová, Soupis materiálů z pozůstalosti Jindřicha Honzla (CD-ROM 2005, uloženo v Divadelním ústavu v Praze).