
Jan ČEP
Od protagonistů české meziválečné prózy, a to i od těch, kteří rovněž trvale vycházeli z katolické inspirace (Jakub Deml, Jaroslav Durych), se Čep od počátku lišil svou (ve všech plánech díla uplatňovanou) intencí sjednocovat dočasně rozdělené a takto nabývaným souladem docilovat pravé integrity jevů. Již v jeho prvotině Dvojí domov našel tento scelující elán nejzřetelnější výraz v titulní ideji, podle níž domov člověka na tomto světě je toliko předstupněm, fragmentárním podobenstvím jeho domova nadpřirozeného a věčného. Jakkoliv byla pro Čepa hierarchie dvojího domova neměnně dána a jakkoliv z priority nadpozemského domova vyvozoval, podpořen „vrozeným platonismem“, své postavení poutníka, ba cizince na této zemi, nezabraňovalo to jeho plnému akceptování vezdejší, pomíjivé reality se všemi jejími drsnostmi a vadami, naopak umocňovalo to jeho vroucí, soucitnou lásku k ní. U Čepa nelze mluvit, jako u Durycha, o žízni absolutna, nýbrž o „žízni tělesné přítomnosti Ukřižovaného“ (Oldřich Králík).
Dominantními motivy Čepovy tvorby se logicky stala smrt jako okamžik, kdy jeden domov člověka zaniká v druhém, a dětství jako věk, který svou čistou radostností zrcadlí situaci člověka ještě před jeho vyhnáním z ráje. Skryté vazby mezi dvojím domovem, jakož i niterná dramata, v nichž člověk sám rozhoduje o své budoucí spáse nebo zatracení, situoval Čep do prostředí soudobé vesnice; protože však svým základním námětem činil skutečnosti duchovní a přednostně usiloval o zachycení reality fenomenologické (Jan Franz), odmítal apriorní preferování vesnice i biologická hesla, jimiž ve třicátých letech operoval ruralismus. Ve srovnání s městem však vesnice přece jen měla v Čepových očích duchovní kvality, které jeho hrdinům – prostým vesničanům i městským intelektuálům vracejícím se za své životní krize do rodného kraje – napomáhaly dojít poznání vlastního jedinečného poslání v životě i nalezení niterného smíru skrze spočinutí v Bohu. Vedle tradiční (katolické) zbožnosti byly oněmi kvalitami zejména příznivé podmínky pro srůstání člověka s krajinou a přírodou a dále zavazující existence pospolitosti, vytvářené nejen živými, nýbrž i mrtvými a dosud nenarozenými. Takto vytvářel Čep každou ze svých próz určitý duchovní prostor; dramatičnost jejich dění pak spočívala v tom, zda jednotlivé postavy při svém sebeuskutečňování zůstanou nakonec vně tohoto prostoru, nebo zda s ním splynou v jednotu.
Soustředění na okamžiky užaslého prozření, tj. na zážitky transcendentna, vedlo Čepa k preferování povídky jako formy s jediným syžetovým ohniskem (mj. soubor Polní tráva); odtud Čepova pozice v moderní české literatuře jako jednoho z jejích nemnohých bytostných povídkářů. Na uskutečňování autorovy generální sjednocovací intence se výrazně podílel i tvar Čepových povídek, a to svou monotematičností, monografičností, klidným lineárním vyprávěním bez pestrých dějových peripetií i bez složitější syžetové strukturace, absencí sociologické a psychologické analýzy, přítomností vypravěče zabezpečujícího pevný hodnotový (křesťanský) rastr, stavebnou uzavřeností, jazykovou uměřeností a stylovou zhuštěností. Osobitou součástí Čepovy situační epiky byl její lyrismus. Jeho historickým zdrojem byl obecný lyrizační trend české prózy v době Čepova debutu; zde možno konstatovat Čepovu (postupně slábnoucí) souběžnost se smyslovou konkrétností Demlovou i hodnotící metaforičností Vančurovou. Jeho zdrojem individuálním byl autorův „jitřní zrak“ (F. X. Šalda), obzírající jevy jakoby v okamžiku jejich stvoření, a důraz na emocionalitu slova. Podoba Čepových povídek způsobila, že když se autor v polovině třicátých let výjimečně pokusil o rozměrnější útvar, došel logicky k žánru tzv. románu formování. Veden katastrofickým vývojem evropské politiky, využil Čep v prózách Hranice stínu a Zápisky Jiljího Klena (původně v souboru Modrá a zlatá) jednoho ze svých stálých námětů (hrdinova řešení životní krize uprostřed vesnické pospolitosti) k obecnému odsouzení současnosti jako doby tragického duchovního rozvratu a k vyzvednutí křesťanského univerzalismu 13. století jako zatím nejzdařilejší společenské realizace božího zákona. Kvůli svému antropocentrismu, jenž se obchází bez Boha, byly tu shodně odsouzeny totalitarismus i liberalistický demokratismus a španělská občanská válka tu byla hodnocena jako boj (komunistických) neznabohů s (katolickými) zastánci věci boží. Tato ideologizace Čepovy beletrie vyvolala celkové posílení ich-formy, zcivilnění podání, příliv aktuálně polemických glos a v posledku i její postupné umlkání.
V autorově literární činnosti získaly nakonec převahu úvahové žánry, jež ostatně praktikoval už od vstupu do literatury. Zejména poté, co byl nucenou emigrací odtržen od svých inspiračních a jazykových kořenů, co jeho „druhá vlast“ nenašla vztah k jeho umělecké tvorbě a co se prostřednictvím svého rozhlasového zaměstnání rozhodl bezprostředně čelit totalitarismu, stala se úvaha pro Čepa výhradním žánrem. Pokud jí chtěl duchovně posílit lidi „doma“ nebo polemizovat s teorií a praxí komunistické moci, dával jí podobu rozhovoru. Podobu „samomluvy“ pak Čepovy úvahy mají tam, kde pokračoval ve svých tradičních zamyšleních nad podstatnými otázkami života, nad články křesťanské víry a událostmi katolického církevního roku i nad úkolem a postavením básníků a umění vůbec. Tyto rozhlasové úvahy mluvního stylu a unifikované délky vydal Čep v několika výběrech, vnějšími okolnostmi někdy donucen ke krácení původního textu.
BIBLIOGRAFIE
Beletrie: Dvojí domov (PP 1926; poté in Zeměžluč); Vigilie (PP 1928; poté in Zeměžluč); Cesta na jitřní (P 1930); Zeměžluč (PP 1931); Letnice (PP 1932); Děravý plášť (PP 1934); Hranice stínu (R 1935); Ponocný (bibliofilie, 1935); Dvojí domov (E 1937); Modrá a zlatá (PP 1938); Příbuzenstvo (P 1938; poté in Tvář pod pavučinou); Modlitba (B 1940); Básník a jeho inspirační zdroje (E 1941, verze stejnojmenné práce z r. 1937; poté in Rozptýlené paprsky); Tvář pod pavučinou (PP 1941); Lístky z alba (PP, E 1944; poté in Polní tráva a částečně Rozptýlené paprsky); Rozptýlené paprsky (EE 1946); Polní tráva (PP 1946); Cikáni (PP Mnichov 1953); O lidský svět (EE Řím 1953); Květnové dni (EE Řím 1954); Samomluvy a rozhovory (EE Lund 1959); Malé řeči sváteční (EE Řím 1959); Zápisky Jiljího Klena (P Mnichov 1963; původně in Modrá a zlatá); Poutník na zemi (EE Řím 1965); Sestra Úzkost (zlomky autobiografického eseje, přel. V. Čep a B. Fučík, Řím 1975 /překl. neuvedeni/, revid. vyd. 1993); Etudy pro paní J. (PP Mnichov 1986, ed. B. Fučík); Červený muškát a jiné prózy z let 1921–1938 (PP 2001, ed. Mojmír Trávníček); Dojmy z Anglie (EE 2007, ed. M. Trávníček), Kniha týdne (EE 2015, ed. P. Komenda, J. Zatloukal).
Výbory: Sestra úzkost (PP 1944); Události a lidé (EE z let 1938–1969, 1991, ed. M. Trávníček); Umění a milost (EE 2001, ed. M. Trávníček); Cesta na jitřní (EE, PP 2002, ed. M. Trávníček); Zmrzlá srdce (PP, juvenilie, 2002, ed. M. Trávníček); Cesta do Emauz (PP, EE 2004, ed. M. Trávníček); Povídky (PP 2016, ed. M. Havránková).
Souborná vydání: Sebrané spisy Jana Čepa (Vyšehrad, 1947– 1948, původní rozvržení neznámé, vyšly 4 sv.: Hranice stínu, Letnice, Děravý plášť a Zeměžluč; poslední svazek nebyl prakticky distribuován a téměř celý náklad byl zničen); 1969 zahájeno vydávání spisů v Čs. spisovateli (ed. B. Fučík), kde vyšel pouze svazek Zeměžluč – Letnice – Děravý plášť, druhý svazek 1970 zakázán v korekturách; v samizdatové edici Rukopisy VBF šestisvazkové Sebrané spisy Jana Čepa (1981–1983, ed. B. Fučík a M. Trávníček), z nichž vychází volná řada Čepových spisů v nakl. Vyšehrad a posl. ve spolupráci s nakl. Proglas: 1. Dvojí domov (1991, obs. Zeměžluč, Etudy pro paní J., Letnice a Děravý plášť); 2. Hranice stínu/Modrá a zlatá (1996, obs. román Hranice stínu a pov. soubor Modrá a zlatá); 3. Polní tráva (1999, obs. povídkové soubory Tvář pod pavučinou, Polní tráva a Cikáni a jiné prózy); 4. Rozptýlené paprsky (1993, obs. esejistickou tvorbu do r. 1948); 5. Samomluvy a rozhovory (1997, obs. knižně vydané výbory rozhlasových úvah O lidský svět, Samomluvy a rozhovory a Malé řeči sváteční + doplňky); 6. Poutník na zemi (1998, obs. soubor rozhlasových promluv Poutník na zemi a „zlomky autobiografického eseje“ Sestra úzkost + doplňky vybrané z exilového tisku).
Korespondence: Korespondence (Jan Čep – Jan Zahradníček, ed. M. Trávníček, 2 sv: 1. sv. obs. korespondenci z let 1931–1943, 2. sv. 1943–1948; 1995 a 2000); Před námi tma a mráz (korespondence s Věrou Šmídovou-Procházkovou z let 1942–1945, 2004); Milý Vladimíre- Milý Maestro- (s V. Peškou z let 1951–1966, 2009, ed. J. Zatloukal); Spiritus agens Aloys Skoumal (s A. Skoumalem a F. Halasem, 2015, ed. Dagmar Blümlová); Francouzští přátelé Jana Čepa (korespondence mj. s G. Bernanosem, H. Pourratem, P. Claudelem, 2016, ed. J. Zatloukal).
Překlady: G. B. Shaw: Pekelník (1926, s K. Muškem) + Pygmalion (1926, s K. Muškem); S. Anderson: Smutní trubači (1927); H. de Balzac: Venkovský lékař (1929); J. Barrow: Vzpoura a loupežné přepadení na královské lodi Bounty (1929, se S. Jílovskou); M. Baring: Šálení času (1929) + Cesta do neznáma (1936, s T. Vodičkou); R. L. Stevenson: Černý šíp (1929) + Poklad na ostrově (1930) + Eseje (1938) + Podivný případ dr. Jekylla a pana Hyda (1940); J. Conrad: Tajný agent (1930); G. Flaubert: Smarh (1930); J. Galsworthy: Silnější než smrt (1930, s B. Rovenským); W. H. Hudson: Purpurová země (1930); R. Schmied: Carlos a Nikolás (1930); G. Bernanos: Odpadlík (1931) + Zločin (1936) + Deník venkovského faráře (1937); E. Mörike: Mozartova cesta do Prahy (1932, s J. Zahradníčkem); H. Pourrat: Kašpar z hor (1932, s V. Čepem); R. Gallegos: Doňa Barbara (1936); C. Mayran: Zima (1939); Ch. F. Ramuz: Adam a Eva (1939); J. Johnsonová: Teď v listopadu (1940); C. Alegría: Zlatý had (1941); P. Groggerová: Brána na Grimmingu (1941, s K. Dvořákem); A. Gailit: Ostrov lovců tuleňů (1941, pod pseud. Jiří Drs); K. H. Waggerl: Chléb (1942, pod pseud. Josef Bříza); B. Marshall: Plná slávy (1948, pod jm. H. Šnajdrové); P. Claudel: Svaté obrázky české (Roma 1958); E. Hostovský: La charité mene le bal (překlad románu Dobročinný večírek do francouzštiny, 1959).
Příspěvky ve sbornících: Matka (Paříž 1954); Vánoční tisk Svobodné Evropy (New York /?/ 1955); Novoročný almanach Svobodnej Európy (New York /?/ 1956); Peníz exulantův (Mnichov 1956); Praha (Řím 1956); Rok (New York 1957); Padesát let Egona Hostovského (New York 1958); Rok (New York 1958); Hommage de la Boheme a Paul Claudel (Paříž 1965) Egon Hostovský (Toronto 1974) aj.
LITERATURA
Knižně:
M. Trávníček: Pouť a vyhnanství (biografie, 1996); I. Štrychová: Motiv smrti v prozaickém díle Jana Čepa (studie, 1994); Konference o díle Jana Čepa. Olomouc 9.–10. března 1998 (1999); J. Skládal: Kde se vzal Jan Čep: vzpomínky, pohledy a postřehy z rodinného prostředí (2006); M. Dvořák – L. Soldán: O katolictví v české literatuře 20. století (2007); Jan Čep ve vzpomínkách své rodiny (s textem dcery Kláry, fotografie, 2007, ed. M. Bauer); J. Zatloukal: L’exil de Jan Čep: un écrivain tchèque en France (2014); T. Kubíček: Dvojí domov Jana Čepa (monografie, 2014; zde též bibliografie); K. Komárek: Čep, Durych a několik příbuzných (monografie, 2014); R. Změlík: Kvantitativně-korpusová analýza a literární věda: model a realizace autorského korpusu a slovníku Jana Čepa v kontextu zahraniční a české autorské lexikografie (2015); Francouzští přátelé Jana Čepa (korespondence, vzpomínky, 2016, ed. J. Zatloukal).
Studie a články: J. Franz: O Janu Čepovi, Listy pro umění a kritiku 1933, č. 3; M. Lašek: Vidění spisovatele Jana Čepa, Osvěta venkova 1933, č. 6; R. Černý: Tradice postav Jana Čepa, Listy pro umění a kritiku 1935, č. 17; B. Fučík: Umění povídky, Listy pro umění a kritiku 1936, č. 3; A. Vala: Labyrint Čepovy prózy, Řád 1943, č. 2; A. Vala: Čepova věta, Řád 1943, č. 8; O. Králík: doslov, in Sestra úzkost (1944); M. Dvořák: Čepovo pojetí života a umění, Vyšehrad 1947, č. 5/6; I. Slavík: Jan Čep, spisovatel křesťanský, in Almanach Kmene (1948, též in Viděno jinak, 1995); P. Demetz: Umění J. Č., Svědectví (Paříž) 1962/63, č. 20; J. Zahradníček: Jan Čep, Student 1968, č. 30; E. Strohsová: Básník návratů a návrat básníka, Listy 1969, č. 12; B. Fučík: doslov, in Zeměžluč – Letnice – Děravý plášť (1969); A. Heidler: Jan Čep a francouzská literatura, České slovo (Mnichov) 1980, č. 1; J. Dresler: Překladatel a redaktor Jan Čep, Národní politika (Mnichov) 1983, č. 1, příl. Zvon; J. Dresler: Jan Čep, Studie (Řím) 1984, č. 92; Z. Rotrekl: Jan Čep, in Skrytá tvář české literatury (Toronto, 1987); M. Trávníček: Jan Čep, LidN 29. 12. 1990; E. Zacha: Slovo o Janu Čepovi, Proglas 1990, č. 2; J. Med: Básník jitřního zraku, List pro literaturu 1990, č. 4, též in Spisovatleé ve stínu (1995); M. Trávníček: Životopisná montáž + Výběrová bibliografie k dílu Jana Čepa, Proglas 1992, č. 10; M. Trávníček: Samomluva Jana Čepa, Aluze 1998, č. 1, též in Sdílet věčné (2002); J. Med: Svět esejů Jana Čepa (příspěvek z konference v Olomouci 9.– 10. 3. 1998), Dokořán 1998, č. 6, též in Od skepse k naději (2006); J. Dresler: Čep ve Svobodné Evropě (příspěvek z konference v Olomouci 9.– 10. 3. 1998), Dokořán 1998, č. 6; M. Trávníček: Vzájemná korespondence Jana Čepa a Bedřicha Fučíka (příspěvek z konference v Olomouci 9.– 10. 3. 1998), ČL 1999, č. 1; J. Zatloukal: Čepovy první exilové eseje,
Texty 2001, č. 23; J. Zámečník: Smrt v díle Jana Čepa a Josefa Šafaříka, Tvar 2002, č. 10, 11, příloha Tvary; J. Zámečník: „Drahý Jendo-“, Host 2002, č. 10; P. Studnička: Polní cesta u Martina Heideggera a Jana Čepa, Akord 2003, č. 3; A. Jedličková: O různosti časů, ČJL 2002/2003, č. 5; J. Med: Uchovat víru v největších hrůzách, ČL 2003, č. 6; T. Pavlíček: Dopisy Jana Zahradníčka Janu Čepovi z let 1942–1946, ČL 2004, č. 1; J. Zatloukal: Jeden čepovský omyl – Svatá země, Tvar 2004, č. 11; M. Trávníček: Velikonoční listování v díle Jana Čepa, in Cesta do Emauz (2004); V. Šmídová: Úvodem, in Před námi tma a mráz (2004); L. Soldán: Jan Čep o humoru, in sb. Karel Poláček a podoby humoru v české literatuře 19. a 20. století (2004); P. Komenda: Jan Čep a Timotheus Vodička: dvě cesty v českém katolickém myšlení, in sb. Studia Moravica I (2004); K. Komárek: Vlastní jména v textech Jana Čepa, in sb. Studia Moravica I (2004); M. Trávníček: Budeme pracovat společně, Akord 2004/2005, č. 5; F. Valouch in Čas v poezii, poezie v čase (2005); P. Šidák: Katolická poetika Jana Čepa, in sb. Víra a výraz (2005); M. Bedřich: Dobová recepce díla Jana Čepa, in sb. Víra a výraz (2005); J. Zatloukal: Recepce Jana Čepa ve Francii, in sb. Víra a výraz (2005); J. Hanuš in Malý slovník osobností českého katolicismu 20. století (2005); F. X. Halas: O jednom bílém místě na mapě českých církevních dějin, Teologie & společnost 2005, č. 1; S. Szostok: Prostorové modely skutečnosti v díle Jana Čepa, in sb. Krajina a dům, vzdálenost a blízkost, nahoře a dole... (2005); P. Komenda: Rozpad a obrana rodného horizontu v pozdních dílech Jana Čepa, in sb. Studia Moravica III (2005); J. Zatloukal: Jan Čep (o) Paulu Claudelovi, ČL 2006, č. 5; J. Zatloukal: Rané exilové úvahy Jana Čepa, Aluze 2006, č. 3; J. Trávníček: Román, Host 2006, č. 5; P. Komenda: Zápisky Jiljího Klena, Aluze 2006, č. 1; B. Fučík in Paralipomena (2006); J. Franz in Eseje, kritiky, dopisy (2006); M. Trávníček: Anglická cesta Jana Čepa, in Dojmy z Anglie (2007); M. Trávníček: doslov, in Zápisky Jiljího Klena (2007); V. Šmídová: Duchovní drama člověka v dílech Jana Čepa, Křesťanská revue 2007, č. 1; M. Přibáň: 1956 – Jiný sjezd spisovatelů, Soudobé dějiny 2007, č. 4; V. Nezkusil, Hrubínova Noční rozmluva a Čepův Domek, ČJL 2007/2008, č. 2; M. Bauer: Jan Čep jako básník paměti, in sb. Osobnost Mojmíra Trávníčka v české literatuře (2007); J. Zatloukal: Exil v povídkách Jana Čepa, in sb. Studia Moravica V: Symposiana (2007); P. Komenda: Přítomnost a dějinnost v pozdních prózách Jana Čepa, in sb. Studia Moravica V: Symposiana (2007); L. Soldán: Jan Čep na téma kniha, in sb. Kniha v 21. století (2008); J. Med: Slova, která neměla být vyřčena…, Katolický týdeník 2008, č. 38; K. Přikrylová: Dvojí domov, Tvar 2009, č. 1; K. Přikrylová: Ovlivnila emigrace dílo Jana Čepa? in sb. Příspěvky přednesené na čtvrtém sympoziu Česká kultura a umění ve 20. století (2009); J. Davidová Glogarová: „Člověk Durych zbloudil“, Dějiny a současnost 2009, č. 11; M. C. Putna in Česká katolická literatura v kontextech 1918–1945 (2010); J. Novotný: Cikáni v knihovně, Listy 2010, č. 3; K. Komárek: Vyhnanec Jan Čep, in sb. Od banity do nomady (2010); H. Kostková: Čeští spisovatelé na rozhraní dvou kultur, LitN 2010, č. 42; A. Jedličková in Zkušenost prostoru (2010); R. Změlík: Jak je „udělána“ Čepova Polní tráva z hlediska zobrazení literární krajiny a prostoru, Bohemistyka 2011, č. 2; P. Šidák: Prostor a krajina v literárním díle, Svět literatury 2012, č. 46;
J. Strakoš in O české literatuře, kritice a historii (2014); K. Komárek: Vidění domova v prózách Jana Čepa, Bohemica Olomucensia 2012, č. 1; T. Pavlíček: Veselé loučení se svobodou? in sb. Stařec a med (2012); K. Komárek: Hranice viditelného a neviditelného, Studia slavica 2013, č. 2; R. Změlík: Model korpusově koncipovaného slovníku Jana Čepa v kontextu české autorské lexikografie a kvantitativní analýzy českého jazyka, Naše řeč 2014, č. 3; J. Wiendl in Hledači krásy a řádu (2014); T. Kubíček: Druhý Čep, ČL 2014, č. 1; J. Zatloukal: Mezi Hanou a Bretaní, Aluze 2015, č. 2; D. Jirsa: Dvojí domov Jana Čepa, Aluze 2015, č. 2; T. Kubíček: komentář, in Povídky (2016); č. 3; R. Změlík: Mezi realitou a literární fikcí, Studia et Documenta Slavica 2017, č. 2; R. Změlík: The Interpretation of Quantitative and Corpus Analysis of Thematic Fields in First Collections of Short Stories by Jan Čep, Bohemistyka 2017, č. 3.
Monotematická čísla časopisu: Česká literatura 1998, č. 6 (P. Hora: K některým aspektům slovesného umění Jana Čepa; A. Housková: Čepovo setkání s literaturou Hispánské Ameriky; D. Šajtar: Čepovy juvenilie, F. Valouch: Čepovo pojetí času; J. Vanovič: Durée Jana Čepa); Bohemica Olomucensia 2015, č. 2 (J. Zatloukal: Několik poznámek ke genezi Čepova autobiografického eseje „Sestra úzkost“; O. Kopecká Valeská, Jan Čep v rádiu Svobodná Evropa; P. Šidák: Jazyk katolické literatury; A. Seidel-Mączyńska: Domov a bezdomoví – překonávání dualismu; J. Hrdlička: Jan Čep a Milada Součková: dvě polohy nostalgie; X. Galmiche: Jan Čep: Jaký ruralismus?).
Recenze: Dvojí domov (1926):
F. Götz, Národní osvobození 1927, č. 32; Z. K. (= Z. Kalista), Demokratický střed 1927, č. 15; J. Durych, Archy 1927, č. 5; Reed (= B. Václavek), Rovnost 18. 2. 1927; B. F. (= B. Fučík), Tvar 1927, č. 2; F. X. Šalda, ŠZáp 1928/1929, č. 1 * Vigilie: A. M. Píša, Právo lidu 15. 4. 1928; B. Fučík, Host 1927/1928, č. 8; P. E. (= Pavel Eisner), Prager Presse 4. 5. 1928; P. Fraenkl, Naše doba 1928/1929, č. 8 * Zeměžluč: an (= B. Fučík), Eva 1931, č. 13, též in Kritické příležitosti I (1998); jv (= J. Vodák), České slovo 1. 5. 1931; AMP (= A. M. Píša), Právo lidu 17. 5. 1931; J. Heyduk, Venkov 27. 5. 1931; A. N. (= Arne Novák), LidN 12. 7. 1931, F. X. Šalda, ŠZáp 1931, č. 2/3 * Letnice: jh. (= J. Hora), České slovo 25. 12. 1932; F. X. Šalda, ŠZáp 1932/33, č. 13/14, též in Kritické glosy k nové poezii české (1939); K. Sezima, Lumír 1932/1933, č. 7; P. Fraenkl, Naše doba 1932/1933, č. 10; B. S. (= Bedřich Slavík), Archa 1933, č. 1; E. Rippl, Slavische Rundschau 1933, č. 5 * Děravý plášť: G. (= F. Götz), Národní osvobození 20. 10. 1934; J. Thon, LidN 22. 10. 1934; AMP (= A. M. Píša), Právo lidu 16. 11. 1934; F. X. Šalda, ŠZáp 1934, č. 4, též in Kritické glosy k nové poezii české (1939); K. Sezima, Lumír 1934/1935, č. 4; J. B. Čapek, Naše doba 1934/1935, č. 2; M. Habáň, Na hlubinu 1935, č. 3 * Hranice stínu (1935):
F. X. Šalda, ŠZáp 1935, č. 7/8, též in Kritické glosy k nové poezii české (1939); G. (= F. Götz), Národní osvobození 7. 4. 1935; A. N. (= A. Novák), LidN 21. 4. 1935; P. E. (= P. Eisner), Prager Presse 1. 6. 1935; P. Eisner, LitN 1934/1935, č. 11; T. Vodička, Řád 1934/1935, č. 8 * Modrá a zlatá: a (= J. Hora), České slovo 13. 2. 1938; A. M. Píša, Právo lidu 3. 4. 1938; P. Fraenkl, Naše doba 1937/1938, č. 7; bv (= B. Václavek), Moravský večerník 16. 10. 1938 * Tvář pod pavučinou: B. Novák, LidN 15. 6. 1940; J. Pilař, Osvěta venkova 1941, č. 10 * Polní tráva (1946): M. Dvořák, Akord 1946/47, s. 63; R. Černý, LD 5. 5. 1946; Brk. (= F. Buriánek), Zemědělské noviny 7. 2. 1947 * Rozptýlené paprsky (1946): M. Dvořák, Vyšehrad 1947, s. 71; R. Černý, Akord 1946/1947, s. 174; G. Francl, Svobodné noviny 26. 1. 1947 * Cikáni: -ld-, Sklizeň (Hamburg) 1955, č. 1 * O lidský svět: A. Heidler, Nový život (Řím) 1954, č. 3; J. J. (= J. Jíra), Sklizeň (Hamburg) 1954, č. 2 * Květnové dni: R. Vlach, Sklizeň (Hamburk) 1955, č. 1; mp (= M. Podivínský), Nový život (Řím) 1955, č. 4 * Poutník na zemi (1965): P. Den, Proměny (New York) 1967, č. 2; J. D. (= J. Dresler), Národní politika (Mnichov) 1978, č. 5 * Sestra Úzkost: A. Kratochvil, Národní politika (Mnichov) 1976, č. 7; T. Sýs (= P. Král), Svědectví (Paříž) 1975/76, č. 52 * Etudy pro paní J.: er. (= J. Dresler), Národní politika (Mnichov) 1987, č. 2; K. Hrubý, Proměny (New York) 1987, č. 2; A. Kratochvil, Nový život (Řím) 1987, č. 9/10 * Události a lidé: P. Švanda, Akord 17, 1991/92, č. 5; M. Petříček, NK 1991, č. 37; I. Slavík, LD 2. 1. 1992; K. Komárek, Katolický týdeník 1992, č. 43 * Dvojí domov (1991): J. Med, LitN 1992, č. 21; M. Trávníček, LD 23. 3. 1992; V. Novotný, MFD 15. 4. 1992; I. Slavík, LD 18. 6. 1992; M. Balaštík, Host 1993, č. 1 * Rozptýlené paprsky (1993): I. Slavík, LD 25. 10. 1993; B. Balajka, Nové knihy 1993, č. 38; J. Rulf, LidN 21. 10. 1993; V. Mertl, Setkání 1993, č. 6; J. Med, LitN 1994, č. 1, K. Komárek, Katolický týdeník 1994, č. 5 * Hranice stínu (1996): R. Lang, Anno domini 1996, č. 11; M. Bauer, Tvar 1997, č. 13 * Samomluvy a rozhovory: I. Harák, Střední Evropa 1998, č. 77; V. Škvorová, Soudobé dějiny 1999, č. 1; D. Packová, NK 1997, č. 15 * Poutník na zemi (1998): M. Bauer, Tvar 1999, č. 8; M. Hybler, KP RR 1999, č. 15 (též o Samomluvy a rozhovory); I. Harák, Babylon 2001, č. 5 * Polní tráva (1999): K. Komárek, Host 2000, č. 4, recenzní příloha; V. Karfík, LitN 1999, č. 45; J. Med, Katolický týdeník 1999, č. 50; M. Bauer, Tvar 2000, č. 2 * Korespondence (Jan Čep – Jan Zahradníček): L. Soldán, Vlastivědný věstník moravský 2004, č. 1* Umění a milost (2001): P. Komenda, ČL 2003, č. 1; L. Soldán, Vlastivědný věstník moravský 2004, č. 3, L. Soldán, Akord 2004, č. 4 * Před námi tma a mráz: M. Trávníček, Teologie & společnost 2004, č. 4; P. Studnička, Plž 2004, č. 9; D. Packová, LidN 29. 4. 2004; B. Kostřicová, Host 2004, č. 8; K. Kolařík, Tvar 2004, č. 19; J. Chuchma, MFD 25. 6. 2004; M. Bedřich, Souvislosti 2004, č. 4; P. Hora, Aluze 2006, č. 2; M. Balabán, Křesťanská revue 2006, č. 4 * Dojmy z Anglie: A. Vondřichová, A2 2007, č. 22; K. Přikrylová, Tvar 2007, č. 14 * Milý Vladimíre- Milý Maestro-: P. Cekota, Dialog – Evropa 21, 2010, č. 1/2; D. Olšáková, Dějiny a současnost 2010, č. 5; K. Přikrylová, Tvar 2010, č. 15; P. Studnička, LitN 2010, č. 8; P. Šidák, A2 2010, č. 7; M. Přibáň, Host 2011, č. 1 * Červený muškát: Z. Mitáček, Kulturní noviny 16. 1. 2012; J. Brabec, Respekt 2011, č. 25; M. Kosák, Echa 29. 6. 2011 (zde); R. Novák, Host 2011, č. 8.
Rozhovor: S. Machonin, Listy 1969, č. 12.
Vzpomínky: K. Bochořák, Teologická revue Československé církve 1971, č. 3/4; B. Fučík in Čtrnáctero zastavení (1992); A. Lauferová (sestra Jana Čepa), Tvar 1998, č. 15–16; J. Beneš, Akord 2006, č. 1; J. Vladislav, LitN 2008, č. 5; H. Queffélec, Aluze 2015, č. 2; J.-G. Páleníček, Psí víno 2016, č. 77.
Archiv: LA PNP: Osobní fond (soupis T. Pavlíček, 2002).
SOUVISEJÍCÍ ODKAZY
Bibliografická databáze ÚČL AV ČR
Databáze obce překladatelů
Památník národního písemnictví (průvodce po fondech)