Vladimír KÖRNER
Prozaik a scenárista
Dětství prožil v Uhřičicích u Kojetína. Jeho otec zde byl úředníkem, za okupace vedl odbojovou organizaci a 7. května 1945 padl. (Tento traumatizující zážitek se zásadní měrou promítl do pozdější Körnerovy prozaické tvorby, zejména románu
Slepé rameno.) Rodina se přestěhovala do Zábřehu na Moravě, kde
Körner vychodil obecnou školu a 1953–1954 se učil sedlářem a podkovářem. Od 1954 studoval na Průmyslové škole filmové v Čimelicích (kulturní a administrativní směr). Po maturitě (1958) byl přijat na pražskou FAMU, kde studoval dramaturgii u Františka A. Dvořáka a
Milana Kundery. Školu uzavřel absolventským filmem
Závory (1962, režie
Milen Nikolov, scénář V. K. +
Vladimír Goldmann) a 1963 prací
O motivaci a napětí. Již během studií působil ve
FS Barrandov: 1962–1970 jako dramaturg, 1970–1991 jako scenárista. Poté spisovatel z povolání; krátce externě přednášel na FAMU. Od vysokoškolských let
Körner hojně cestoval: mj. 1967–1968 shromažďoval v Polsku a NDR dokumenty pro román
Písečná kosa.
Časopisecky debutoval 1965 v
Rudém právu, dále publikoval ve
Filmu a době (1967 zde scénář
Údolí včel). Na sklonku 60. let přispíval do
Sešitů pro mladou literaturu
(1968 zde nerealizovaný scénář
Zjevení o ženě rodičce podle svatého Jana),
Plamene a
Textů. Úryvek z románu
Písečná kosa byl s titulem
Bílé jeruzalémské zdi otištěn v sarajevském časopise
Život (1969). Znovu začal s různými periodiky spolupracovat teprve od 80. let (
Tvorba,
Film a doba), po 1989 publikoval v
A – Almanachu autorů
(1991 zde prozaické zpracování scénáře
Psí kůže) a v deníku
Telegraf. –
Körner je autorem (případně s režiséry spoluautorem) řady filmových scénářů:
Čas jeřabin (1963, režie
Miroslav Sobota, scénář V. K. + Vladimír Goldmann),
Deváté jméno (1963, režie
Jiří Sequens, scénář V. K. + Vladimír Goldmann),
Pověst o stříbrné jedli (1973, režie
František Vláčil),
Sázka na třináctku (1977, režie
Dušan Klein, podle
Antonína Wintra),
Instrukce (1978, povídka z filmu
Silnější než strach, režie Antonín Moskalyk),
Kukačka v temném lese (1984, režie
Antonín Moskalyk, podle prózy
Zdeňka Karla Slabého a Eduarda Pergnera
Děti s cedulkou, scénář vyšel v roce 1985 jako příloha
Dramatického umění),
Chodník přes Dunaj (1989, režie
Miloslav Luther, scénář V. K. + Marian Puobiš a Miloslav Luther),
Stín kapradiny (1989, režie a spolupráce na scénáři
František Vláčil, podle
Josefa Čapka),
Kuře melancholik (1999, režie Jaroslav Brabec, scénář V. K. + Jaroslav Brabec, podle Josefa Karla Šlejhara),
Lebensborn –
Pramen života (2000, režie Milan Cieslar, scénář V. K. + Milan Cieslar),
Krev zmizelého (2005, režie Milan Cieslar, též jako čtyřdílný televizní seriál). Některé scénáře vznikly na základě vlastní prozaické předlohy:
Adelheid (1969, režie
František Vláčil),
Cukrová bouda (1980, režie
Karel Kachyňa, podle
Zrození horského pramene),
Anděl milosrdenství (1993, režie Miloslav Luther, scénář V. K. + Miloslav Luther a Marian Puobiš). Jiné se naopak staly předstupněm ke knihám:
Místenka bez návratu (1964, režie
Miroslav Sobota a Dušan Klein, oba spolupracovali i na scénáři, knižně s tit.
Střepiny v trávě),
Údolí včel (1967, režie
František Vláčil),
Zánik samoty Berhof (1983, režie a spolupráce na scénáři Jiří Svoboda),
Kainovo znamení (1989, režie Janusz Majewski, kniha s titulem
Život za podpis). Próza
Psí kůže vznikla na základě stejnojmenné televizní hry (1985, režie Antonín Moskalyk; Körner později přepsal novelu i do podoby divadelní hry, inscenována byla v roce 2000), kniha
Lékař umírajícího času podle stejnojmenného slovenského televizního seriálu (1984, režie Miloslav Luther
; 1990 filmová podoba s titulem
Svědek umírajícího času). Pro
Československou televizi Körner dále napsal hry
Královské usínání (1975, režie
Marie Poledňáková) a
V pozdním dešti (1977, režie
Anna Procházková) a scénáře televizních filmů
Lovec vodního ticha (2008) a
Sněžná noc (2009, obé režie Milan Cieslar). – V roce 2006 Körner získal Státní cenu za literaturu.
Körnerovu tvorbu charakterizují opakující se návraty k jedinému tématu, stejně jako prolínání scenáristické a spisovatelské činnosti. V jeho příbězích dominuje zřetel k etickým hodnotám života, snaha ztvárnit osud lidí řadových, osamělých, nerozhodných, vykořeněných a bloudících, kteří uprostřed zásadních historických zvratů hledají vlastní autenticitu. Toto téma se prosazuje hned v prvních třech autorových prózách, vyprávějících o konci druhé světové války a prvních dnech míru v česko-německém pohraničí (
Střepiny v trávě,
Slepé rameno,
Adelheid); k danému tématu se autor vrátil i v díle
Krev zmizelého. Již v prvních prózách se objevují pro Körnerovu tvorbu příznačné rysy: baladické ladění příběhů, snaha o detailní sondy do psychického života hrdinů, evokace vizuálních obrazů podkreslujících vyprávění aj. Prostor pro kladení otázek po smyslu a mravním opodstatnění lidské existence však Körner našel především v románech a prózách historických, jimiž se zařadil do linie české literatury, vypovídající prostřednictvím analogií mezi existenciálními prožitky lidí různých historických epoch a životními pocity člověka moderní doby (Zikmund Winter,
Jaroslav Durych, Karel Schulz, Vladislav Vančura). Ať už jsou
Körnerovy prózy situovány do století devatenáctého (
Post bellum 1866,
Život za podpis,
Oklamaný), sedmnáctého (
Psí kůže, „rudolfínská“ novela
Kámen nářku), třináctého (
Písečná kosa,
Údolí včel,
Zjevení o ženě rodičce podle svatého Jana), nebo i desátého (
Smrt svatého Vojtěcha), vždy se soustřeďují k postavám, které jsou spíše oběťmi než tvůrci dějin. Ačkoliv se tito hrdinové zpravidla vzdávají aktivní účasti ve společenských zápasech, jsou proti své vůli vtahováni do nerovného konfliktu s absolutní mocí, s nezvratitelností dějin. Konstanty Körnerovy poetiky nabyly podoby úhrnné skeptické koncepce světa zejména v široce rozvrženém biografickém románu
Lékař umírajícího času (o lékaři a politikovi
Janu Jesseniovi). V pozdních textech přibývá obrazů odpudivosti, krutosti a násilí a autorova skepse ústí ve scény apokalyptického děsu a zmaru (
Oklamaný,
Kámen nářku). – Výrazné je
Körnerovo úsilí tvárné. Prozaický text komponuje většinou jako sled kratších, vizuálně pojatých dějových úseků, nesených pravidelnými, rytmicky vyznívajícími větami. Svou roli přitom hraje prolínání kontrastů, střídání tempa vyprávění (jehož zpomalování autorovi umožňuje hyperbolizovat napětí), montážní konfrontace dějových obrazů, s oblibou zachycovaných na filmově šerosvitném pozadí, jakož i líčení pestrých přírodních scenérií. V pozdním textu
Kámen nářku se soudržnost vyprávění rozpadá a text se místy žánrově přibližuje básnickému eseji či dokonce básni v próze.
Beletrie: Střepiny v trávě (P 1964); Slepé rameno (R 1965); Adelheid (P 1967; poté in Podzimní novely); Písečná kosa (R 1970); Zánik samoty Berhof (P 1973; poté in Podzimní novely); Údolí včel (P 1978); Zrození horského pramene (P 1979; poté in Podzimní novely); Lékař umírajícího času (R 1984); Podzimní novely (1984, obsahuje: Adelheid, Zánik samoty Berhof, Zrození horského pramene); Post bellum 1866 (PP 1986); Anděl milosrdenství (P 1988); Adelheid, Údolí včel, Anděl milosrdenství (1988); Život za podpis (P 1989); Psí kůže. Huncleder (P 1991; poté in Odváté novely); Smrt svatého Vojtěcha (R 1993); Oklamaný. Der Betrogene (P 1994); Odváté novely (PP 1995, obsahuje: Větrné pole, Zjevení o ženě rodičce podle svatého Jana, Svíbský les, Psí kůže); Kámen nářku (P 2004, v tiráži 2002); Krev zmizelého (lit. scénář, 2005); scénicky: Psí kůže (2000).
Souborná vydání: Spisy V. K. (Dauphin, vycházejí od roku 2004, ed. M. Jareš, zatím 9 sv., plánováno 12 sv.): Sv. 1 Střepiny v trávě, Slepé rameno (2005); sv. 2 Adelheid, Zánik samoty Berhof, Zrození horského pramene (2006); sv. 3 Písečná kosa (2007); sv. 4 Údolí včel, Zjevení o ženě rodičce podle svatého Jana (2008); sv. 5 Lékař umírajícího času (2007); sv. 6 Post bellum, Svíbský les, Oklamaný. Der Betrogene (2006); sv. 7 Anděl milosrdenství, Život za podpis (2008); sv. 8 Kámen nářku, Psí kůže. Huncleder (2004, dle tiráže 2002); sv. 10 Krev zmizelého (2005).
Příspěvky ve sbornících: Nástup (1975); Tak hustě sněží čas (1988); 27 popravených českých pánů očima 27 (nepopravených) českých spisovatelů (2000).
Studie a články:
J. Galík: K typologii prózy Vladimíra Körnera, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Studia Bohemica 3, Philologica 50, 1984; B. Dokoupil in Český historický román 1945–1965 (1987); B. Dokoupil: Proměny historické prózy v druhé polovině 60. let, ČL 1987, č. 4; J. Adam: Detaily velkých obrazů, in Adelheid, Údolí včel, Anděl milosrdenství (1989); A. Haman: Vladimír Körner (medailon), Čtenář 1993, č. 4; R. Gallo a kol.: Vladimír Körner, in GEN: 100 Čechů dneška, 2. díl (1994); B. Dokoupil: Funkce návratných motivů v knižní prvotině Vladimíra Körnera, Tvar 2000, č. 10, též in "Zlatá šedesátá" (ed. R. Denemarková, 2000); P. Komenda: Uzavřený a otevřený čas v díle Vladimíra Körnera, Host 2001, č. 2, též in "Zlatá šedesátá" (ed. R. Denemarková, 2000); Petr Komenda: Symbolické situace v Körnerových Podzimních novelách, in Život je jinde...? (ed. J. Matonoha, 2002); V. Novotný, Reflexe barokního světa v prózách Vladimíra Körnera, in Reflexe baroka v české literatuře XX. století (edd. M. Bauer, V. Šťástka, 2003); V. Novotný: Druhý, jiný a cizí, ale i stejný (Tragické časoprostory Vladimíra Körnera), in Setkání s druhým (edd. A. Zachová, P. Poslední, V. Víška, 2006); H. Kosková: Téma první světové války v Körnerově novele Anděl milosrdenství, in Karel Poláček a obraz první světové války v české literatuře (ed. E. Gilk, 2007); V. Novotný: K žánrové interakci mezi románem a esejem, Bohemistyka 2007, č. 2.
Recenze:
Střepiny v trávě: B. Balajka, LitN 1964, č. 44 *
Slepé rameno: M. Pohorský, RP 21. 12. 1965 *
Adelheid: H. Hrzalová, Impuls 1967, č. 6 *
Písečná kosa: J. Adam, MF 10. 12. 1970; J. Dvořák, Texty 1971, č. 2 *
Zrození horského pramene: J. Lukeš, Tvorba 1980, č. 36 *
Lékař umírajícího času: M. Pohorský, Tvorba 1985, č. 10, příloha Kmen *
Post bellum 1866: D. Moldanová, LM 1987, č. 7 *
Život za podpis: J. Vohryzek, LitN 1990, č. 37 *
Smrt svatého Vojtěcha: V. Novotný, MFD 27. 7. 1993; J. Schneider, Tvar 1993, č. 43–44 *
Oklamaný: P. Bílek, Reflex 1994, č. 49; M. Jungmann, NK 1994, č. 46 *
Odváté novely: M. Jungmann, NK 1995, č. 15; T. Brdečková, Respekt 1995, č. 15; J. Zizler, LitN 1995, č. 28 *
Psí kůže. Kámen nářku (Spisy, sv. 8): B. Dokoupil, Tvar 2004, č. 11; A. Haman, LidN 1. 4. 2004 *
Krev zmizelého (Spisy, sv. 10): V. Novotný, Tvar 2006, č. 12.
Rozhovory: M. Hanuš, Film a doba 1986, č. 8; P. Bílek, LidN 8. 5. 1990; M. Nyklová, NK 1993, č. 19; J. Matějková, Teletip 1993, č. 35; H. Hejčová, Reflex 1999, č. 40; P. Bilík, Host 2001, č. 2; M. Jareš, L. Kasal, Tvar 2006, č. 17.
zpět na hlavní stranu