Slovník české literatury po roce 1945
Slovník české literatury po roce 1945

 Věra PLÍVOVÁ-ŠIMKOVÁ

* 29. 5. 1934, Lomnice nad Popelkou 
† 13. 10. 2024, Semily 
 
Filmová režisérka, scenáristka, autorka knih pro děti a mládež
 Dívčím jménem Plívová. Po otcově smrti v jejím útlém dětství se o rodinu, která žila v Chuchelně u Semil, starala matka, herečka ochotnického divadla. Plívová-Šimková po maturitě na gymnáziu v Jičíně (1952) vystudovala režii u Bořivoje Zemana na FAMU v Praze (absolvovala roku 1957 středometrážním filmem podle vlastního scénáře Než se rozhrne opona o ochotnickém vesnickém divadle, který natočila s neherci ve svém rodišti). Ve FS Barrandov zprvu pracovala jako asistentka režie (1957–1963), poté do roku 1991 jako režisérka. Režírovala i ochotnická divadelní představení ve vesnici Chuchelna u Semil, kde trvale žila od roku 1974. Po roce 1990 se věnovala též divadelní režii.– Starší sestra Věry Plívové-Šimkové, Břetislava Pospíšilová-Plívová (1930–2008), byla akademickou malířkou. Dcera Kateřina Priščáková (*1960) působila mj. jako scenáristka a redaktorka.
 Příležitostně přispívala do časopisů Vlasta, Záběr, Kino, Zlatý máj, Literární měsíčník, Panoráma, Podkrkonošské noviny (Hořice), Krkonoše (Vrchlabí), Domov, Scéna, Film a doba a Literární měsíčník. Podle vlastních scénářů natočila středometrážní film Chlapci, zadejte se! (1964) a celovečerní filmy Káťa a krokodýl (1965, scénář + Ota Hofman, podle N. V. Gernětové a G. B. Jagdfelda), Tony, tobě přeskočilo (1968, režie + Drahomíra Králová, scénář + František Pavlíček), Lišáci, myšáci a Šibeničák (1970, scénář + František Pavlíček), O Sněhurce (1972), Přijela k nám pouť (1973), Jak se točí Rozmarýny (1977), Brontosaurus (1979), Mrkáček Čiko (1982, režie + Drahomíra Králová), Hledám dům holubí (1985), Nefňukej, veverko! (1988), Veverka a kouzelná mušle (1988), Houpačka (1990), Artuš, Merlin a Prchlíci (1994, režie + Drahomíra Králová, scénář + Kateřina Priščáková-Šimková), Dámě kord nesluší (1999, režie + Drahomíra Králová, TV film, v kinech uveden 2007), Kruh (2001, režie + Drahomíra Králová). Dále natočila filmy: Páni kluci (1975, scénář Jan Procházka pod jménem Víta Olmera; na námět Marka Twaina), Krakonoš a lyžníci (1980, scénář Jana Knitlová). – Filmové tvorbě Věry Plívové-Šimkové byl věnován dokumentární film Anny Stichenwirthové (Česká televize 2022, prem. 2023).
 

Plívová-Šimková debutovala humornou divadelní hrou pro děti O princezně Zívalce; její následná literární tvorba ovšem úzce souvisela s její profesí režisérky a scenáristky. Cílovou skupinou a zároveň i hrdiny jejích příběhů byly děti ve věku 11–14 let, obvyklým prostředím pak současná vesnice. Dějově Plívová-Šimková rozehrávala příběhy z běžného života dívek i chlapců: od přátelství a prvních lásek až po konfliktní situace, jako je soupeření klukovských part, drobná nedorozumění, zrada a faleš (Přijela k nám pouť). Důraz přitom kladla na nenásilné upevnění hodnot přátelství a toleranci mezi dětmi a na závěrečné nalezení souladu mezi soupeři, například na základě pozitivního vztahu ke zvířatům a přírodě, jenž je příznačnou vlastností většiny autorčiných hrdinů (Lišáci, Myšáci a Šibeničák). Ve filmu a próze Brontosaurus dovedla autorka toto téma až v ekologický apel. Prózy O Sněhurce Jak se točí Rozmarýny navíc reflektují její profesi: v beletristické podobě vypráví o filmování, o tom, „jak ze scénáře vzniká film“, respektive o trampotách jeho dětských herců.
Častým inspiračním zdrojem jí byla dětská hra, z níž se rodí další nápady a aktivity dětských hrdinů. Úniky do fantazijních představ a prostorů a zároveň vědomí pevné sounáležitosti s rodinou i blízkým okolím pomáhají dětem zvládnout obtížné životní situace (například pocity osamělosti, sourozeneckou rivalitu nebo úmrtí v rodině, které jsou zachyceny ve filmových povídkách souborně vydaných pod názvem Nefňukej, veverko!). Rovněž dva pohádkově laděné příběhy Divizna, Vlčice, zakládající se na motivech lásky a odpuštění, připisují důležitou obrodnou roli právě dítěti.
Dětské postavy jsou silně individualizovány, protagonisté jsou v režii autorského vypravěče nahlíženi ostatními postavami v nejrůznějších kombinacích a dětská autopsie je tak přesvědčivě konfrontována s náhledy dospělých. Při převádění do knižní podoby se Plívové-Šimkové většinou dařilo původně filmový příběh a filmovou obraznost přetavit ve svébytný literární tvar. Prózy charakterizuje výrazná poetická rovina, vycházející z bohaté jazykové metaforiky a asociačního seskupování představ a myšlenek, často s humorným vyzněním. Detailní introspekce vnitřního světa hrdinů neoslabuje konkrétní obraz reálií a bohatý děj, prvky filmového vidění vedou k důrazu na dramatičnost a spád děje, na rychlé střídání jednotlivých epizod a situací.

BIBLIOGRAFIE

Beletrie: O princezně Zívalce (D pro děti, rozmnož., 1969); O Sněhurce (P 1972); Lišáci, Myšáci a Šibeničák (P film. pro ml., 1974); Přijela k nám pouť (P film. pro ml., 1977); Brontosaurus (P film. pro ml., 1983); Nefňukej, veverko! (PP film. pro děti, 1989); Artuš, Merlin a Prchlíci (P film. pro ml., 1995, s K. Priščákovou-Šimkovou); Divizna, Vlčice (PP pro děti, 2004).
Příspěvek ve sborníku: Setkání (1976).

LITERATURA

Knižně: D. Perstická: Pozor, natáčíme (metodický text, rozmnož., 1984); I. Tibitanzlová: Věra Šimková-Plívová (1988).
Studie a články: J. Hrbas: Věra Plívová-Šimková, Film a doba 1973, č. 4.
Recenze: Lišáci, Myšáci a Šibeničák: O. Chaloupka, ZM 1974, č. 9 * Brontosaurus: J. Čeňková, ZM 1984, č. 1; H. Horká, Komenský 1983/1984, č. 7 (březen 1984); O. Chaloupka, LM 1984, č. 4 * Artuš, Merlin a Prchlíci: M. Zinnerová, ZM 1995, č. 3.
Rozhovory: J. Holoubek, Tvorba 1986, č. 4; an., ZM 1988, č. 2; D. Krupková, MS 1993, č. 14.
K životním jubileím: J. Dvořák, LM 1984, č. 5; an., Kalmanach 2014/2015, č. 9; E. Koudelková, Světlik 2024, č. 91.
Nekrology: an., Divadelní noviny on-line, 14. 10. 2024 (zde); M. Janurová, Liberecký deník on-line, 14. 10. 2024 (zde).
Autor hesla: Blanka Hemelíková (1998); Milena Šubrtová (2008)
Aktualizace hesla: 29. 11. 2024 (av)
Aktualizace bibliografie: 29. 11. 2024 (av)
 
zpět na hlavní stranu