
Věra PLÍVOVÁ-ŠIMKOVÁ
Plívová-Šimková debutovala humornou divadelní hrou pro děti O princezně Zívalce; její následná literární tvorba ovšem úzce souvisela s její profesí režisérky a scenáristky. Cílovou skupinou a zároveň i hrdiny jejích příběhů byly děti ve věku 11–14 let, obvyklým prostředím pak současná vesnice. Dějově Plívová-Šimková rozehrávala příběhy z běžného života dívek i chlapců: od přátelství a prvních lásek až po konfliktní situace, jako je soupeření klukovských part, drobná nedorozumění, zrada a faleš (Přijela k nám pouť). Důraz přitom kladla na nenásilné upevnění hodnot přátelství a toleranci mezi dětmi a na závěrečné nalezení souladu mezi soupeři, například na základě pozitivního vztahu ke zvířatům a přírodě, jenž je příznačnou vlastností většiny autorčiných hrdinů (Lišáci, Myšáci a Šibeničák). Ve filmu a próze Brontosaurus dovedla
autorka toto téma až v ekologický apel. Prózy O Sněhurce a Jak se točí Rozmarýny navíc reflektují její profesi: v beletristické podobě vypráví o filmování, o tom, „jak ze scénáře vzniká film“, respektive o trampotách jeho dětských herců.
Častým inspiračním zdrojem jí byla dětská hra, z níž se rodí další nápady a aktivity dětských hrdinů. Úniky do fantazijních představ a prostorů a zároveň vědomí pevné sounáležitosti s rodinou i blízkým okolím pomáhají dětem zvládnout obtížné životní situace (například pocity osamělosti, sourozeneckou rivalitu nebo úmrtí v rodině, které jsou zachyceny ve filmových povídkách souborně vydaných pod názvem Nefňukej, veverko!). Rovněž dva pohádkově laděné příběhy Divizna, Vlčice, zakládající se na motivech lásky a odpuštění, připisují důležitou obrodnou roli právě dítěti.
Dětské postavy jsou silně individualizovány, protagonisté jsou v režii autorského vypravěče nahlíženi ostatními postavami v nejrůznějších kombinacích a dětská autopsie je tak přesvědčivě konfrontována s náhledy dospělých. Při převádění do knižní podoby se Plívové-Šimkové většinou dařilo původně filmový příběh a filmovou obraznost přetavit ve svébytný literární tvar. Prózy charakterizuje výrazná poetická rovina, vycházející z bohaté jazykové metaforiky a asociačního seskupování představ a myšlenek, často s humorným vyzněním. Detailní introspekce vnitřního světa hrdinů neoslabuje konkrétní obraz reálií a bohatý děj, prvky filmového vidění vedou k důrazu na dramatičnost a spád děje, na rychlé střídání jednotlivých epizod a situací.
BIBLIOGRAFIE
Beletrie: O princezně Zívalce (D pro děti, rozmnož., 1969); O Sněhurce (P 1972); Lišáci, Myšáci a Šibeničák (P film. pro ml., 1974); Přijela k nám pouť (P film. pro ml., 1977); Brontosaurus (P film. pro ml., 1983); Nefňukej, veverko! (PP film. pro děti, 1989); Artuš, Merlin a Prchlíci (P film. pro ml., 1995, s K. Priščákovou-Šimkovou); Divizna, Vlčice (PP pro děti, 2004).Příspěvek ve sborníku: Setkání (1976).
LITERATURA
Knižně: D. Perstická: Pozor, natáčíme (metodický text, rozmnož., 1984); I. Tibitanzlová: Věra Šimková-Plívová (1988).Studie a články: J. Hrbas: Věra Plívová-Šimková, Film a doba 1973, č. 4.
Recenze: Lišáci, Myšáci a Šibeničák: O. Chaloupka, ZM 1974, č. 9 * Brontosaurus: J. Čeňková, ZM 1984, č. 1; H. Horká, Komenský 1983/1984, č. 7 (březen 1984); O. Chaloupka, LM 1984, č. 4 * Artuš, Merlin a Prchlíci: M. Zinnerová, ZM 1995, č. 3.
Rozhovory: J. Holoubek, Tvorba 1986, č. 4; an., ZM 1988, č. 2; D. Krupková, MS 1993, č. 14.
K životním jubileím: J. Dvořák, LM 1984, č. 5; an., Kalmanach 2014/2015, č. 9; E. Koudelková, Světlik 2024, č. 91.
Nekrology: an., Divadelní noviny on-line, 14. 10. 2024 (zde); M. Janurová, Liberecký deník on-line, 14. 10. 2024 (zde).