Dominik PECKA
Nejosobitější slovesné vyjádření Pecka nalezl v eseji a aforismu. Prezentoval-li tímto způsobem své letité zkušenosti pedagoga (Ze zápisníku starého profesora, Umění stárnouti za školou, Starý profesor se hlásí o slovo), postoj teologa, hlásícího se k hnutí katolické náboženské obnovy (Svatí a lidé, Umění žít, Moderní člověk a křesťanství), nebo filozofující úvahy (Smysl člověka, Člověk a dějiny), všude uplatnil schopnost ponoru do problematiky života, smysl pro básnickou metaforu, ale i pro strohou satirickou črtu. Bránil se vyhraněnému – jak materialistickému, tak spiritualistickému – pohledu na svět a upřednostňoval naopak otevřenost vůči různorodým problémům každodenního fyzického a duchovního života člověka, který chápal jako nedělitelný celek. Inspirovány zejména Berďajevovým a Heideggerovým myšlením, které Pecka jako jeden z prvních interpretů představil českým čtenářům, vykrystalizovaly posléze jeho úvahy o lidském životě do rozsáhlé syntetické filozofické práce Člověk, metodologicky založené na principech filozofické antropologie, jejímž se Pecka stal v Čechách zakladatelem.
Jako svébytné dílo tzv. vězeňské literatury vystupuje Peckova kniha Z deníku marnosti, námětově čerpající z autorova několikaletého věznění; určuje ji vstřícnost, s níž vypravěč navzdory vlastnímu utrpení přistupuje k životům spoluvězňů, stejně jako závěrečné poselství naděje a lásky.
BIBLIOGRAFIE
Beletrie, filozofické a pedagogické práce: Matka Boží v Trní (R 1923); Člověčenství naše (PP 1927); Assunta (R 1930); Oheň na zemi (EE 1931); Listy otce synovi (úvahy, 1931); Listy matky dceři (úvahy, 1931); Tajemství života (aforismy, 1932); Jarní sonáta (R 1932); Skryté paprsky (EE 1933); Svatí a lidé (EE 1933); Světla na moři (R 1935); Smysl člověka (EE 1936); Tvář člověka (EE 1939); Ze zápisníku starého profesora (úvahy, 1940); Cesta k pravdě (věrouka, 1940; rozšíř. 1947; přeprac. 1969); Kamarádka (R 1942); Umění stárnouti za školou (EE 1943); Neviditelný prsten (R 1946); Škola a život (EE 1947); Umění žíti: Katolická mravouka (1947); Moderní člověk a křesťanství (EE 1948, část nákladu zničena); Člověk a dějiny (úvahy, 1969); Člověk a technika (úvahy, 1969); Člověk. Filozofická antropologie 1–3 (studie: 1. Z dějin myšlení o člověku, 2. Lidská přirozenost, 3. Kultura, Řím 1970–71); Josef Florian (studie v něm. překl., Frankfurt n. M. 1976; čes. znění in A. Stankovič: Význam Josefa Floriana, Mnichov 1983); Z deníku marnosti (R autobiograf., 1993); Úvod do filozofie (1994); Starý profesor se hlásí o slovo (úvahy, 1994); Starý profesor vzpomíná (memoáry, 1996); Světlo a život (úvahy, 1998).Překlady: R. Bazin: Davidka Birotová (1919); C. H. Fouard: Život Ježíše Krista (1924).
Příspěvky ve sbornících: Básníci ve stínu šibenice (Řím 1975); Kameny základní (1946); Otázky dneška: Křesťanský realismus a dialektický materialismus (1946; s A. Pavelkou a B. Chudobou); Psychologie vychovatelství (1946); Úvod do studia psychologie a vychovatelství (1946, 1947); Katolická ročenka (1970).
LITERATURA
Knižně: D. P. 1895–1945. Sb. k padesátinám (1945, ed. F. Falkenauer).
Studie a články: L. Vrla: Pecka vypravěč, Archa 30, 1945/46, s. 40; Quis: Portrét starého profesora, Studie (Roma) 1983, s. 433; Z. Rotrekl in Skrytá tvář české literatury (1991); K. Vrána: doslov, in Úvod do filozofie (1994); P. Jemelka: Příroda, technika a člověk v díle D. P., Fiozofický časopis 1996, s. 937; V. Vaško in D. P.: Starý profesor vzpomíná (1996); J. Hanuš in sb. "Život se tvoří z přítomné chvíle": Česká katolická teologie po druhé světové válce (1998); M. C. Putna: Příběh D. P.: O jednom typu propojení křesťanství, literatury a pedagogiky, Souvislosti 2000, č. 1 (43); M. Sekaninová, Beletrie D. P., SPFFBU, Bohemica litteraria, řada literárněvědná bohemistická V, K. Palasovi a V. Válkovi k sedmdesátinám, 2000, č. 3; S. Ševčíková, D. P., Dialog – Evropa 2002, č. 1/4.
Recenze: Matka Boží v Trní: M. (E. Masák), Archa 1924, s. 316 * Člověčenství naše: E. M. (E. Masák), Archa 1927, s. 130; K. J. (K. Juda), Česká revue 1927, s. 314 * Assunta: M. (E. Masák), Archa 1930, s. 247; * Tajemství života: M. (E. Masák), Archa 1932, s. 141 * Jarní sonáta: B. S. (B. Slavík), Archa 1932, s. 297; * Skryté paprsky: B. S. (B. Slavík), Archa 1933, s. 157 * Světla na moři: M. (E. Masák), Archa 1936, s. 43; B. Slavík, LidN 13. 1. 1936 * Tvář člověka: O. Sv. (O. Svozil), Archa 1939, s. 280 * Ze zápisníku starého profesora: KZK (K. Z. Klíma), LidN 7. 7. 1940; J. Lomský: Střední škola 22, 1941/42, č. 1 * Kamarádka: vbk (V. Běhounek), Národní práce 8. 7. 1942; F. Listopad, Řád 1942, s. 485 * Umění stárnouti za školou: J. K. (J. Kopecký), LidN 21. 9. 1943; V. T. (V. Tichý), Národní práce 19. 10. 1943; * Neviditelný prsten: J. Vrána, Akord 13, 1946/47, s. 118-119 * Z deníku marnosti: B. Balajka, Tvar 1994, č. 3; K. Křepelka: Proglas 1994, č. 2; J. Lukeš, LidN 16. 3. 1994 * Starý profesor se hlásí o slovo: J. Rambousek, Duha 1996, č. 1.
Nekrology: K. Vrána, Nový život (Řím) 1981, s. 109; A. Kratochvil, Národní politika (Mnichov) 1981, č. 7, příloha Zvon.
SOUVISEJÍCÍ ODKAZY
Lexikon české literatury
Jaroslav Kunc: Česká literární bibliografie
Bibliografická databáze ÚČL AV ČR
Slovník českých filosofů