Tři svazky
Kritické ročenky, která pokaždé shrnovala zajímavé články, studie a recenze otištěné v předchozím roce v českém a slovenském tisku, vydalo nakladatelství Československý spisovatel. První svazek uspořádali
Miroslav Drozda,
Jan Petrmichl
a
Milan Schulz, druhý
Miroslav Drozda,
Antonín Jelínek
a
Jaroslav Opavský, třetí
Jaroslav Opavský,
Zdeněk Pešat
a
Milan Suchomel. Satirický komentář pro všechny tři sborníky napsal
Milan Schulz, bibliografické soupisy sestavila
Vlasta Volfová.
První dva ročníky byly shodně členěny do oddílů
Próza,
Poezie,
Drama a
Teorie a celý svazek v obou případech uvádělo několik fejetonisticky nebo esejisticky laděných textů. V ročence
PaP '63 bylo členění podle literárních druhů zrušeno; obsah byl zároveň rozšířen o polemiky a několik příspěvků zahraničních literátů.
Petrmichlův
úvod k prvnímu sborníku zdůrazňoval ještě mimetické a společenskokritické funkce literatury a od kritiky vyžadoval především schopnost rozeznat, kde se dílo odchyluje od pravdy života.
Drozdova předmluva k druhé ročence ukládala kritice úkol hledat
„dnešní konkrétní podobu specifického předmětu literatury a jejího slovesného odrazu“. A
Pešatův
úvod třetího svazku, který již vyšel v ovzduší opětného kulturněpolitického uvolnění po třetím spisovatelském sjezdu, s pochopením konstatoval, že soudobá kritika se z odporu k frázím stává kritikou vykladačskou, že ji charakterizuje
„snaha o citlivé vyložení díla, názoru, úsilí o preciznost pojmovou i věcnou a zároveň i nedůvěra k zobecňujícímu dotažení kritického soudu“. Trojice ročenek se tak z odstupu jeví především jako dokument pozvolného procesu rozrušování dogmatických norem tzv. socialistické literatury. I když jsou ve výběru zastoupeni i kritici, kteří se v druhé půli 60. let výraznou měrou zasloužili o zvědečtění kritické praxe a celkovou proměnu domácí kulturní atmosféry (
Jiří Brabec,
Miroslav Červenka,
Růžena Grebeníčková,
Jan Grossman,
Milan Hamada,
Jiří Opelík,
Zdeněk Pešat,
Milan Suchomel,
Oleg Sus,
Jaroslav Vostrý
aj.)
, ročenky dokládají spíše jejich obtížnou výchozí pozici a množství světonázorových i estetických iluzí, které museli překonávat, než se dobrali osobitější a vůči aktuálním mimoliterárním okolnostem autonomnější kritické metody.
V prvních dvou ročenkách redaktoři do každého z oddílů zařadili vedle větších shrnujících, bilančních a programových článků také medailony, úvahy o principech literární tvorby a aktuálních vývojových tendencích, tematické a žánrové přehledy, referáty o nových knihách, ojediněle i rozhovory (s Janem Werichem
v druhém svazku). Pokud některá z novinek vzbudila větší, ale rozpornou pozornost, bylo v ročence zastoupeno několik recenzí, případně i polemických ohlasů (takto byla v prvním svazku představena Časová tíseň Jiřího Frieda a v druhém Zeď Jaroslava Putíka a hry Petera Karvaše Antigona a ti druzí a Milana Kundery Majitelé klíčů). Třetí svazek měl diskusnější ráz (k tomu přispěla i vystoupení Louise Aragona, Rogera Garaudyho a Jeana-Paula Sartra) a byl cele zaměřen ke kritice dogmatických přístupů k literatuře a umění. Byly v něm shrnuty i hlavní polemiky roku 1963 (spor mezi Jánem Roznerem a Milanem Lajčiakem, polemiky kolem kafkovské konference v Liblicích a střet mezi Květoslavem Chvatíkem
a Vladimírem Dostálem
o Chvatíkovu knihu Bedřich Václavek a vývoj marxistické estetiky). Nejčastěji zastoupenými autory kritických článků byli Jiří Brabec, Vladimír Dostál, Jiří Hájek, Milan Jungmann, Jaroslav Opavský, Jiří Opelík
a Jan Trefulka, ze Slováků Ján Rozner.
V bibliografických soupisech byly v úvodu shrnuty hlavní souborné stati a polemiky, v druhé části následoval přehled vydaných beletristických novinek s údaji o jejich kritických ohlasech, třetí část zaznamenávala portrétní články.
Periodicita: Pořadová čísla neuváděna: 1962-64 (po
1 sv., s vročením '61-'63 na obálce a titulním listě).
Náklad: 4000 (1961), 3300 (1962), 1200 (1963).
K jednotlivým svazkům: (o roč. 1961): FU (= A. Fuchs): Kritika kritiky?, Divadelní noviny 6, 1962/63, č. 12; M. Mášová: Pro a proti aneb Kritika se představuje, RP 22. 12. 1962; J. Šotola: Co rok dal, KT 1963, č. 2; zh (= Z. Heřman): Ročenka nenáročenka, LitN 1963, č. 13; (Olaf) (= O. Sus): PRO a proti, PROTI a pro, HD 1963, č. 2; A. Šebestová: Proti a proti, Mladá tvorba 1963, č. 2; Frivolín: Jak je krásné, že jsme všichni Češi, Plamen 1963, č. 3; M. Hamada: Kritické pripomienky ku kritickej ročenke, Slov. pohľady 1963, č. 3; M. Holub: Pro a proti a naopak, ČL 1963, č. 3; * (o roč. 1962): as: Problematická tradice, Divadelní noviny 7, 1963/64, č. 13; K. Aksamit, Čtenář 1964, č. 1; Z. Kožmín: Teoretické paradoxy, Plamen 1964, č. 1; O. Rafaj: Příležitost k účtování, ČK 1964, č. 2; Z. Heřman: U podstaty kritické žně, LitN 1964, č. 11; (jka) (= B. Balajka): Pro a proti 62, HD 1964, č. 3; mg: Kritická ročenka podruhé, RP 28. 3. 1964.