Martin NEZVAL
* 12. 1. 1960, Brno
Prozaik, publicista a novinář
Po maturitě na brněnské konzervatoři (1978) vystudoval dramaturgii na DAMU (1984). V roce 1987 absolvoval půlroční stáž na Londýnské univerzitě (téma: anglické drama). Pracoval jako divadelní, televizní a rozhlasový režisér (již za studií byl asistentem
Jana Grossmana v
Západočeském divadle v Chebu). Nezvalova
recenzní spolupráce s deníkem Mladá fronta (od roku 1989) vyústila v orientaci na žurnalistiku. V roce 1990 se podílel na obnovení deníku Právo lidu a v témže roce i na transformaci Mladé fronty Dnes, kde působil do roku 1992 v kulturní rubrice. Poté krátce pracoval jako redaktor v Blesku, Reflexu aj., v roce 1994 se stal šéfredaktorem a spolumajitelem české mutace časopisu Penthouse; stál též při zrodu rádia Impuls. Od 1996 je poradcem ve věcech mediálních. Několikrát navštívil USA.
Přispíval do periodik, v nichž pracoval, a dále do Českého deníku a Škrtu. Je autorem scénáře rozhlasové hry Ztracené iluze (1990), původně divadelního představení na
DAMU (1984). Pro připravované filmové zpracování přepsal do podoby scénáře svůj román Jak ulovit miliardáře (režie Tomáš Vorel).
V mládí hrál jednu z hlavních rolí ve filmu Tak láska začíná... (1975, scénář Zdeněk Mahler, Gustav Oplustil, režie Hynek Bočan). – Používá šifry nez.
Epickou linii
Nezvalova
knižního debutu Líbánky v Bimbambumu, s podtitulem
Sociálně bulvární kýč z doby „za pět minut dvanáct“,
tvoří mimomanželský milostný vztah mezi novinářkou a filmařem na sklonku 80. let. Volnou trilogii (Anna sekretářka, Obsluhoval jsem prezidentova poradce, Premiér a jeho parta) pojí nejen literární aluze v titulech jednotlivých próz, ale i snaha o kritické, až skandální vykreslení nového „postsametového“ establishmentu a jeho politických a novinářských praktik. Tyto Nezvalovy
práce jsou přitom podřízeny úsilí o získání masového ohlasu a k cíli míří volbou víceméně standardních postupů: tematicky pulsují mezi sférou politickou a intimní, příběhy jsou lokalizovány do atraktivních prostředí (zejména do novinářského a uměleckého zákulisí) a důraz je položen na jejich senzační či skandalizující rozměr. Ke zvýšení provokativnosti textů autorovi slouží uplatňování klíčového principu (postavy odkazují ke konkrétním osobnostem a událostem), ale také snaha o šokující otevřenost erotickou i lexikální. Bulvární východisko svých próz se pak Nezval pokouší postmoderně intelektualizovat prostřednictvím četných citátů literárních a myslitelských veličin a vypravěčských reflexí, postřehů a bonmotů. Obdobně je tomu i v próze Štěstí je tady a teď aneb Racionální analýza nevěry, v níž Nezval usiluje o intimnější sondu do soukromého života a nitra svých postav. Tyto rysy se přenášejí i do další Nezvalovy „dobové kroniky“, románové trilogie (Zlatí hoši; Sex, prachy a frikulín; Jak ulovit miliardáře), jejímž tematickým půdorysem je popis mechanismů moci, prorůstání politiky, policie, ekonomické mafie a médií. Lidský jedinec je zde pouhou nesvobodnou loutkou v rukou neviditelné „vyšší moci“ (představované špičkami moderní mafie), jež tahá za nitky skrytá v pozadí. Vše je tu odhaleno jako „marketing“, včetně základních hodnot západní kultury. V románu Sex, prachy a frikulín jsou prostřednictvím emailů Ježíše Krista život a smrt křesťanského Spasitele podány jako promyšlená politická mediální show řízená mediálními poradci. Jako možná záchrana před úplným pohlcením mocí a konzumem (konzumovány jsou přitom nejen věci, ale i lidé) se rýsuje, navzdory vší deziluzi a permanentní nejistotě a zpochybňování, opravdový partnerský vztah, který však není možné uchránit před vlivem mocenských bojů, či příklon k transcendentnu, konkrétně k židovství a kabalistickému učení (Jak ulovit miliardáře). Groteskní próza Únos zpěvačky! odhaluje nízké praktiky bulvárního tisku a absurditu showbyznysu a médií, které ho zrcadlí i vytvářejí zároveň.
BIBLIOGRAFIE
Beletrie: Líbánky v Bimbambumu (P 1991); Anna sekretářka (P 1992); Obsluhoval jsem prezidentova poradce (P 1993); Premiér a jeho parta (P 1994); Štěstí je tady a teď aneb Racionální analýza nevěry (P 1996); Anna sekretářka a další povídky (PP 1996, obsahuje kromě titulní prózy čtyři další, knižně dosud nepublikované povídky); Zlatí hoši (P 1998); Sex, prachy a frikulín (P 2002); Únos zpěvačky! (P 2005); Jak ulovit miliardáře: návod na použití života 2 (P 2006); scénicky: Ztracené iluze (1984).Publicistika: Muž, který zůstává (rozhovor s J. Menzlem, 1992, s P. Volfem);
LITERATURA
Studie a články: K. Miketa: Provokatér mocných, RP 7. 1. 1995, příloha Magazín RP; I. Pospíšil: Poetika a žánrotvorné prostředky předstírání a zastírání jako pramen směšnosti u Martina Nezvala, in Slavistika na křižovatce (2003).Recenze: Líbánky v Bimbambumu: P. Žantovský, Práce 29. 3. 1991 * Anna sekretářka: V. Steklač, MFD 11. 1. 1992, příloha Víkend; P. Hruška, Iniciály 1992, č. 29 * Muž, který zůstává: spa (= M. Spáčilová), LidN 8. 6. 1992 * Obsluhoval jsem prezidentova poradce: J. Lukeš, LidN 19. 7. 1993; J. Peňás, LD 2. 8. 1993; M. Pohorský, NK 1993, č. 29; P. A. Bílek: Jak jsem četl N. + R. Štefaňáková Jak jsem četla N. + J. Šofar: WS krouhač v českém hy chy ky ry dy ty ny, vše Tvar 1994, č. 8 * Premiér a jeho parta: J. Chuchma, MFD 28. 5. 1994; J. Schneider, Moravskoslezský den 3. 8. 1994; M. Huvar, Tvar 1994, č. 13 * Štěstí je tady a teď: P. Dostál, Právo 2. 4. 1996; M. Petříček, LitN 1996, č. 16; L. Pytloun, Tvar 1996, č. 7 * Zlatí hoši: I. Zítková, NK 1998, č. 37 * Sex, prachy a frikulín: A. Haman, LidN 26. 7. 2002; I. Zítková, Právo 3. 10. 2002.
Rozhovory: R. Štefaňáková, Koktejl 1993, č. 12; R. Štefaňáková, Tvar 1994, č. 8; P. Verner, Plzeňský deník 20. 7. 1994; L. Sedláková, NK 1996, č. 13.
Autor hesla: Lubomír Machala (1998); Veronika Košnarová (2009)
Aktualizace hesla: 3. 1. 2009
(vk)
Aktualizace bibliografie: 3. 1. 2009
(vk)