Jan JANDOUREK
V roce 1984 maturoval na Střední průmyslové škole elektrotechnické v Dobrušce. V letech 1984–1989 studoval na Cyrilometodějské bohoslovecké fakultě v Litoměřicích, v letech 1993–1996 vystudoval sociologii na Fakultě sociálních věd UK (diplomová práce Demokracie v církvi), v období 1996–2001 absolvoval tamtéž postgraduální studium sociologie (disertační práce Každodennost totality – Obraz totalitní společnosti v díle Josefa Škvoreckého) a vedl některé sociologické kursy, v letech 1999–2000 souběžně studoval na Christkatholische theologische Fakultät v Bernu. V letech 1989–1991 působil jako duchovní v Pardubicích, v rozmezí 1991–1992 byl v jezuitském noviciátě, v období 1992–1995 působil jako duchovní v pražském kostele Nejsvětějšího Salvátora. Dnes je knězem starokatolické církve bez pravidelného působení. V letech 1995–1996 byl redaktorem Českého týdeníku, v letech 2001–2010 editorem Mladé fronty Dnes. V letech 2000–2005 pracoval jako odborný asistent Centra komparatistiky při Filozofické fakultě UK v Praze, kde vyučoval moderní literaturu a sociologii literatury, v letech 2000–2002 působil též na Katedře religionistiky na Filozofické fakultě Univerzity Pardubice. V roce 2006 založil nakladatelství Tartaros, které do roku 2011 vydalo mj. několik knih Jana Křesadla a v němž Jandourek v posledních letech vydává především své vlastní knihy. Od roku 2010 byl redaktorem týdeníku Reflex, později týdeníku Euro, a autorsky spolupracoval se serverem Česká pozice. Od roku 2015 působí jako editor internetového deníku Forum24.
Hlavním hrdinou Jandourkových próz bývá intelektuál-individualista, snažící se různými cestami (spiritualita, ženy, psaní literatury) dát smysl vlastnímu životu. Brání mu v tom však jeho bytostná skepse, sklon k ironii, nízká kulturní a morální úroveň soudobého světa a všeobecná krize hodnot. Příznačným rysem Jandourkovy poetiky jsou osobité autorské variace mýtotvorných textů a mísení prvků různých (zejména nižších) žánrů. Prvotina V jámě lvové je apokryfem starozákonní Knihy Daniel. Hlavní hrdina, prorok Daniel, představuje moderního intelektuála, cizince ve světě, v němž žije, nuceného ke střetu s dogmatickou ideologií a mocí. Původní reálie představují spíše kolorit pro příběh posunutý do obecnější roviny, na níž může promlouvat i k současnému čtenáři. V následujících knihách se Jandourek hojně inspiruje žánry populární literatury, především detektivkou (Mord); detektivní zápletka se někdy propojuje též s prvky špionážního a sci-fi románu (Vražda je krásná). Jandourkovy romány vyznívají v tomto smyslu ambivalentně; o postmoderní ironické hře vypravěče vypovídá jednak hlavní postava, filozofující, pochybující a ironizující intelektuál a amatérský detektiv, jednak poučené intertextové aluze. Někdy se vypravěč explicitně přiznává k vědomé a v podtextu ironizující nápodobě populárního žánru (např. v románu o psaní románu Škvár). Jandourkova hra se schématickými postupy brakové literatury je navíc spojená se satirou a parodií současné literární, publicistické a mediální kultury (Bomba pod postelí). V jeho románech se ovšem stále vracejí také etické a duchovní otázky. Hlavní hrdina se s nimi snaží konfrontovat a vyrovnávat sám v sobě a bez pomoci vnějších ideologických opor. K církvi, zejména katolické, i k jiným náboženským organizacím (sektám) zaujímá kritický postoj kvůli pokrytectví jejich představitelů, manipulaci s jedincem a omezování osobní svobody. Tak je tomu zejména v románu Když do pekla, tak na pořádné kobyle, jehož hlavní hrdina po opuštění kněžských řad nepříliš úspěšně hledá seberealizaci v milostných vztazích. Mravní otázky viny a trestu v mezních situacích, resp. práva oplácet krutost aktem nejzazším zaznívají i v podtextu románu Poslední film Zuzany Bergové, předestírajícího na půdorysu žánrového mixu detektivky, thrilleru a melodramatu příběh kněze-spisovatele pronikajícího (s cílem napsání knihy) formou pátrání i osobních rozhovorů do dramatického osudu fiktivní hvězdy prvorepublikového filmu, neskrývaně inspirované reálnými osobnostmi hereček této éry. Netypickou položkou v autorově bibliografii je rozsahem nevelký svazek humorných pohádkových vyprávění (Kočičí pohádky), doprovázených ilustracemi jeho dcery Johany.
Jandourkova literární tvorba je ovlivněna jeho odborným teologickým a sociologickým vzděláním a profesní zkušeností z prostředí církve a médií. Zájem o spiritualitu se projevil v knihách rozhovorů s Tomášem Halíkem (Ptal jsem se cest) a Václavem Malým (Cesta za pravdou), Jandourek ovšem inklinuje také k tématům výchovným a psychologickým (rozhovor s psychologem Zdeňkem Matějčkem Naděje není v kouzlech). V osobněji pojatém dialogu s Danielem Hermanem (Srdcem proti ostnatému drátu)
se autorovo duchovní zázemí protnulo s angažovaným postojem k situaci v církvi i společnosti. Ten dokládají i jeho esejistické knihy, adresované buď přímo mladému čtenáři (O víře trochu jinak) nebo širšímu, laickému, nebo „duchovně“ hledajícímu publiku (Pohanokřesťanské meditace, Svatí a kacíři světových náboženství), v nichž probírá základní články víry a nevyhýbá se ani tématům v církvi tabuizovaným (antikoncepce, potrat, rozvod, přítomnost zla a absurdity ve světě) či
konfrontacím s jinými náboženstvími. Jednotlivá témata nepojednává dogmaticky, nýbrž problémově; zdůrazňuje osobní, zodpovědný prožitek víry, schopnost klást otázky a hledat vlastní odpovědi. K tématu duchovního hledání a k problematice náboženských jistot a konverze autor upírá pozornost v knize Něco je nad námi – a my jsme pořád dole, z podstatné části založené na rozsáhlých citátech, popř. parafrázování jiných autorů. Se snahou o popularizaci náboženských témat vznikla publikace Když papež odchází..., v níž autor shrnuje historii a základní atributy papežského úřadu.
Charakter odborných příruček pro studenty sociologie a dalších humanitních oborů či poučené zájemce o obor mají Jandourkovy publikace Sociologický slovník, Úvod do sociologie a Slovník sociologických pojmů, podobně jako popularizační texty Průvodce sociologií, Vzestup a pád ateismu či Sociologie zločinu, kde uplatnil mj. i své zaujetí žánrem detektivky. Ozvláštněnou formu se autor pokusil vtisknout knize Průvodce šílené socioložky po vlastním osudu, psané po vzoru Tigridova populárního Průvodce inteligentní ženy po vlastním osudu a koncipované jako beletrizovaný úvod do historie sociologie a její problematiky.
BIBLIOGRAFIE
Beletrie: V jámě lvové (R 1997); Škvár (R 1999); Když do pekla, tak na pořádné kobyle (R 2000); Mord (R 2000); Bomba pod postelí (R 2001); Vražda je krásná (R 2004); Zapomenuté případy Martina Anděla (e-kniha, PP 2013); Poslední film Zuzany Bergové (R 2016); Kočičí pohádky (PP pro děti, 2018).Esejistika a publicistika: O víře trochu jinak (EE 1991); Pohanokřesťanské meditace (EE 1995); Ptal jsem se cest (rozhovor s T. Halíkem, 1997); Cesta za pravdou (rozhovor s V. Malým, 1997); Svatí a kacíři světových náboženství (EE 1998); Naděje není v kouzlech (rozhovor se Z. Matějčkem, 1999; spoluautorky M. Elblová a H. Chvátalová); Sociologický slovník (2001); Úvod do sociologie (příručka, 2003); Když papež odchází... (EE 2005); Průvodce sociologií (příručka, 2008); Vzestup a pád moderního ateismu (populárně-naučná, 2010); Sociologie zločinu (populárně-naučná, 2011); Slovník sociologických pojmů (příručka, 2012); Srdcem proti ostnatému drátu (rozhovor s D. Hermanem, 2013); Průvodce šílené socioložky po vlastním osudu (2014); Něco je nad námi – a my jsme pořád dole (EE 2021).
Překlady: J. B. Brantschen: Proč nás dobrý Bůh nechává trpět (1994); T. Moore: Kniha o duši: pohled hlubinné psychologie a spirituálních tradic na problémy všedního života (1997).
Účast v týmových pracích: Velké náboženské postavy (1998).
Příspěvky v antologiích: Městopis. 50 autorů, povídek, měst (2000); Panna nebo netvor (2004); Zabij mě líp (2005).
Příspěvky v odborných sbornících: Budoucnost modernismu? (1999); Kultura a místo: Studie z komparatistiky III (2001).
Uspořádal a vydal: A. Kajpr: Svědectví doby (1993; též přisp.); Čítanka sociologických klasiků (2010; též přisp.).
LITERATURA
Studie a články: M. Pilař: Od ničeho k ničemu, Host 2000, č. 7; M. Pilař: Thriller o ztrátě osudu, Host 2002, č. 6 (oba texty souhrnně s tit. O thrilleru duchovním a akčním in M. P., Vrabec v hrsti aneb Klišé v literatuře, 2005); J. Zizler: S kým autor prohrává, KPRR 2002, č. 23; M. C. Putna: Zápisník XIII, jandourkovský, Souvislosti 2004, č. 4; P. Hrtánek: Zuzana a dva ironikové: Kniha Daniel jako pretext české postmoderní prózy, Tvar 2005, č. 9, též in Kacíři, rouhači, ironikové v současné české próze (2007); P. Hrtánek: Kněz – žena – církev, in Kacíři, rouhači, ironikové v současné české próze (2007); P. Hrtánek: Apokryfní přepisy fikčních světů: trojí zpracování příběhu o babylonské věži v současné české próze, ČL 2011, č. 5; J. Vrajová: Způsoby literární reprezentace křesťanské alterity v české polistopadové literatuře (postkolonialistický pohled jako podaná ruka interpretaci), World Literature Studies 2012, č. 3; A. Gawarecka: Pisarz świecie urynkowionej kultury (casus Jana Jandourka i Bohuslava Vaňka-Úvalskiego), Bohemistyka 2014, č. 4.Recenze: V jámě lvové: A. Haman, NK 1997, č. 27; J. Chuchma, MFD 1. 10. 1997; I. Harák, Host 1997, č. 8; V. Píša, Tvar 1997, č. 18; P. Mareš, Souvislosti 1997, č. 18 * Ptal jsem se cest: O. J. Štampach, LitN 1997, č. 51–52 * Cesta za pravdou: J. Červenková, NK 1998, č. 6 (též o knize Ptal jsem se cest) * Škvár: A. Haman, NK 1999, č. 28; V. Novotný, Tvar 1999, č. 18; J. Peňás, Respekt 1999, č. 29 * Když do pekla, tak na pořádné kobyle: A. Haman, NK 2000, č. 26; J. Peňás, Respekt 2000, č. 28; Z. Štipl, Tvar 2000, č. 18; I. Harák, Babylon 2000, č. 3 * Mord: M. Schindler, Tvar 2001, č. 7; A. K. K. Kudláč, Aluze 2001, č. 2 * Bomba pod postelí: A. Haman, Tvar 2002, č. 4; E. Gilk, Labyrint revue 2002, č. 11–12 * Sociologický slovník: J. Spousta, MFD 11. 9. 2001 * Vražda je krásná: L. Foldyna, Aluze 2005, č. 1; H. Vyplelová, Host 2005, č. 2 * Když papež odchází...: D. Iwashita, LidN 9. 7. 2005 * Srdcem proti ostnatému drátu: J. Chuchma, MFD 20. 4. 2013, příl. Víkend.
Rozhovory: L. Sedláková, Právo 7. 8. 1997, příl. Salon; M. Stöhr, Host 2001, č. 6; M. Vrabcová, Naše rodina 2011, č. 43.