Květa LEGÁTOVÁ
V padesátých letech příležitostně publikovala v Hostu do domu, kapitolu z budoucího románu Želary uveřejnila roku 1957 v almanachu Dokořán. – Ve čtyřicátých letech natočilo brněnské studio Československého rozhlasu několik autorčiných skečů a her (Dvě, 1940; Mořská vlna, 1942; Dopis od Ivana, 1943, r. Zdeněk Dopita; Olga Jeglovičová, 1948; Splněná přání, 1948); po několikaleté odmlce byly tamtéž realizovány hry Pohádka o Jeseňce (1958); Studentská komedie (1963; r. Vladimír Vozák); Sestra (1963, r. Josef Melč); Třetí planeta (1965, r. Miroslav Nejezchleb); Dopis od chuligána (1966, r. Vladimír Vozák); Červená náušnice (1967, r. Jiří Valchař); Zajatec (1968, r. Vladimír Týřl); Případ Vlastimil (1969); Vražda v lomu (1970, r. Jiří Valchař); Dvě variace na jedno zmizení (část Spolužačky, 1971, r. Jan Tůma); Případ pro psa (1972). V devadesátých letech natočil Český rozhlas Praha autorčiny hry Pro každého nebe (ve dvou verzích, 1991 a 1992, r. Ivan Chrz), Superkočka (1993, r. Ivan Chrz), Ostrov slušných lidí (1993, r. Ivan Chrz), Škrtidla (1993, r. Karel Weinlich), Noc s Bystrozrakým (1995, r. Josef Červinka), Legenda o ctnostné Dobromile (1998, r. Ivan Chrz) a Vědma od Bílé skály (1998, r. Zdeněk Kozák); kromě toho uvedl Český rozhlas v cyklu Osudy autorčiny vzpomínky (2006) a pásmo z její korespondence s Antonínem Bajajou nazvané O konci (2019). – Podle původně rozhlasového textu Ta vteřina, patrně nerealizovaného, vznikla televizní inscenace V této vteřině (1962, režie a spolupráce na scénáři Jiří Prokel), o rok později natočilo brněnské studio Čs. televize hru Výslech profesora Mrože (1963, r. Milan Peloušek). Čs. televize věnovala Květě Legátové jeden díl cyklu Portréty (2005, r. Rudolf Chudoba). – Slovenský rozhlas uvedl hry Třetí planeta (199?, Tretia planéta, překl. Damian Vizár, r. Jaro Rihár) a Posedlá (2006, Posadnutá, překl. Daniel Mizár, r. Martin Kákoš). Hra Pro každého nebe byla nastudována stanicí WDR (Der Himmel für jeden da, 1993, r. Raoul Wolfgang Schnell) a v divadelní adaptaci ji inscenovalo Staromestské divadlo Košice (Pre každého nebo, 2001, úprava Peter Rašev a Daniel Duračinský, r. Peter Rašev). Rozhlasovou hru Zajatec uvádělo bratislavské Divadlo aha (Nepriatelia, prem. 2009, r. Jozef Pražmári). Divadelní adaptaci novely Jozova Hanule (s využitím motivů z knihy Želary) nastudovalo pod názvem Želary pražské divadlo Rokoko (dram. Věra Mašková, r. Pavel Khek, prem. 2012); z novely vycházela také inscenace brněnského Národního divadla (Želary, dr. a r. Dodo Gombár, prem. 2017). Podle knihy Jozova Hanule vznikl také film Želary (2003, sc. Petr Jarchovský, r. Ondřej Trojan). – Za povídkový cyklus Želary byla Květě Legátové roku 2002 udělena Státní cena za literaturu. – Do přelomu šedesátých a sedmdesátých let užívala pseudonym Věra Podhorná, podle některých zdrojů též Ela Tomášková, později soustavně Květa Legátová.
Vydání povídkového cyklu Želary se stalo událostí v literárním životě po roce 1989 ojedinělou; nejen proto, že próza, zasazená do předválečné horské vesnice, tematicky i způsobem vyprávění výrazně vybočovala z literárních trendů devadesátých let, ale také proto, že ji první kritické reakce považovaly za překvapivě vyzrálou prvotinu dosud neznámé, více než osmdesátileté autorky. Teprve v ohlasech na ně byla Květa Legátová, autorka několika rozhlasových her, realizovaných v devadesátých letech v pražském studiu Československého rozhlasu, ztotožněna s Věrou Podhornou, autorkou souboru drobných próz Postavičky, dívčího románu Korda Dabrová a řady dalších rozhlasových her, kterou do brněnského studia Československého rozhlasu uvedl ve čtyřicátých letech František Kožík a jež v šedesátých letech spolu s Ludvíkem Kunderou, Antonínem Přidalem, Milanem Uhdem, Milošem Rejnušem a dalšími patřila k tzv. brněnské škole rozhlasové hry, podporované dramaturgem a básníkem Karlem Tachovským. – Povídky Želar jsou motivicky provázané v pevný, v podstatě románový celek. Jádro každé povídky tvoří životní osudy jednoho ze svébytných obyvatel chudobné horské vsi, přičemž jednotlivé příběhy se vzájemně prostupují a mimoděčně objasňují; čtenář si tak postupně sestavuje a koriguje celkový obraz Želar jako do sebe uzavřeného světa, citově nikterak vyprázdněného, přesto naprosto nesentimentálního a uvyklého tvrdým podmínkám. Podobnou mentalitu nacházíme již v autorčině knižní prvotině, souboru dětských portrétních miniatur Postavičky: vedle několika konkrétních dětských postav z nich do Želar přešlo především ne zcela běžné pojetí dětského světa, který je zcela autonomní, existuje paralelně se světem dospělých a jeho pravidla jsou dospělými nikoli jen tolerována, ale zcela přirozeně respektována. – Táž vesnice je dějištěm i další autorčiny prózy, romanticky vyznívající novely Jozova Hanule, časově navazující na Želary. Na rozdíl od povídkového cyklu je život ve vesnici zprostředkován pohledem postavy přicházející zvenčí: mladé lékařky, která tu během války hledá úkryt před zatčením kvůli ilegální činnosti a je nucena se sžít s prostředím, jehož zvyky jsou jí zcela cizí a zpočátku je zejména vinou svých předsudků vnímá jako barbarské, postupně však nalézá a oceňuje jeho hodnoty.
Autorčiny rozhlasové hry, z nichž některé vyšly knižně v souborech Pro každého nebe, Posedlá a jiné hry a Mimo tento čas, čerpají ze zcela odlišných prostředí než její prózy: některé jsou zasazeny do historických situací (Zajatec, Posedlá, Sestra), jiné jsou vystavěny jako science-fiction (Třetí planeta, Superkočka), často autorka také využívá motivy pohádkové nebo mytologické (Splněná přání, Vědma od bílé skály). Dávná minulost, vzdálená budoucnost i schema pohádky či pověsti však autorce slouží především jako pozadí pro názorové střety postav vycházející z jejich rozdílných kulturních či náboženských a ve své podstatě zejména z kontrastních mravních pozic. S prózami spojuje rozhlasové hry jednak přímočaře logický, lapidární dialog, v rozhlasových výměnách tendující až k bonmotu, a hlavně všudypřítomné silně akcentované téma osobní, individuální zodpovědnosti a nutnosti řídit se svým svědomím bez ohledu na konvence a na stav obecné morálky. „Prohřešky druhých tě neomlouvají,“ odpovídá ďábel hříšníkovi na jeho vytáčky ve hře Legenda o svaté Dorotě a vyjadřuje tak i myšlenku nejúspěšnější autorčiny hry Pro každého nebe, v níž musí každý po smrti žít v takovém světě, jaký za svého života prosazoval. Poselstvím i stylem vyprávění je rozhlasovým hrám příbuzný autorčin pozdní prozaický soubor drobných apokryfních textů Mušle a jiné odposlechy. – Záliba v přísné argumentační logice a smysl pro pointu často přivádějí Legátovou k detektivnímu žánru (již rozhlasová hra z roku 1948 Olga Jeglovičová a později řada dalších); některé z dramatických textů s detektivní zápletkou (Výslech profesora Mrože, Vraždy v lomu) autorka později převedla do prozaické podoby, spojila hlavní postavou poručíka Ryšky a publikovala v souboru detektivních povídek Nic není tak prosté.
BIBLIOGRAFIE
Beletrie: Postavičky (PP 1957, pod pseudonymem Věra Podhorná); Korda Dabrová (R 1961; pod pseudonymem Věra Podhorná); Želary (PP 2001); Jozova Hanule (P 2002); Román v dopisech (P, nakladatelská novoročenka, 2002); Pro každého nebe (rozhlasové hry, 2003); Posedlá a jiné hry (rozhlasové hry, 2004); Nic není tak prosté (PP detektivní, 2006); Mušle a jiné odposlechy (PP 2007); Mimo tento čas (rozhlasové hry, 2008).Rozhovor: Návraty do Želar (rozhovor vedla D. Kaprálová, 2005).
Příspěvky ve sbornících: Usměj se, Lízo (2004); Pohádky z Moravy (2004); Povídky (Short Stories by Czech Women, ed. Nancy Hawkins, Londýn 2006); Laskavé vzpomínky (2011).
LITERATURA
Studie a články: V. Malenovský: O autorce Postaviček, Rovnost 5. 1. 1958; J. Hraše: Co vše patří do literatury aneb Debutantka K. L., Svět rozhlasu 2002, č. 7, též in Souvislosti 2002, č. 2; M. Uhde: Outsiderka dostala státní cenu, Revue Proglas 2002, č. 9; R. Myslivečková: Proměny „Květy Legátové“, LitN 2002, č. 2; L. Kundera: Rozpomenutí, in Pro každého nebe (2003); V. Barborík: Želary – diskrétna inovácia tradície, Tvar 2003, č. 20; J. Pácalová: V meně úspechu vzdávame sa kvality? Tvar 2003, č. 20; S. Urbanová: Osudy a touhy po domově, Bohemistyka 2003, č. 3, též in Souřadnice míst (2003); L. Jungmannová: doslov in Posedlá a jiné hry (2004); V. Závodský: Brněnská autorka slavná i dobře utajená, Duha 2004, č. 4; M. Jílková: Hordubal a Jozova Hanule, Tvar 2004, č. 16; A. Přibáňová: Želary, Bohemica litteraria 2012, č. 1, též in V souřadnicích mnohosti (2014).
Recenze: Postavičky: A. Závodský, Rovnost 18. 4. 1958; P. Tobiáš, Červený květ 1958, č. 3; Z. Heřman, LitN 1958, č. 14; ABY (=Z. K. Slabý), Tvorba 1958, č. 30 * Korda Dabrová: H. Hrzalová, Tvorba 1962, č. 32; M. Jungmann, LitN 1962, č. 12; B. M. (= B. Macák), HD 1962, č. 4; L. Petr, Červený květ 1962, č. 6 * Želary:
M. Trávníček, Tvar 2001, č. 20; B. Kostřicová, LitN 2002, č. 3; Petr A. Bílek, Souvislosti 2002, č. 1; D. Kaprálová, Host 2002, č. 1; A. Burda (= P. Janoušek), Tvar 2002, č. 19, též in in Hravě i dravě (2009) * Jozova Hanule: M. Trávníček, Tvar 2002, č. 14; J. Pechar, LitN 2002, č. 43; O. Mainx, Host 2003, č. 3, rec. příloha * Pro každého nebe: B. Kostřicová, LitN 2004, č. 10; P. Havelková, Host 2004, č. 2 * Posedlá a jiné hry: P. Pavlovský, LitN 2004, č. 21; P. Havelková, Host 2004, č. 8 * Nic není tak prosté: R. Zbořilová, LidN 9. 12. 2006, příl. Orientace; D. Kaprálová, MFD 3. 1. 2007; M. Trávníček, Tvar 2007, č. 2; L. Jungmannová, A2 2007, č. 9 * Mušle a jiné odposlechy: R. Zbořilová, LidN 15. 12. 2007; M. Jungmann, Tvar 2008, č. 1; K. Kirkosová, Host 2008, č. 2; P. Sladký, A2 2008, č. 14 * Mimo tento čas: L. Jungmannová, A2 2009, č. 8.
Rozhovory: D. Kaprálová, MFD 28. 1. 2002, příl. Jižní Morava; M. Učíková – R. Zbořilová, LitN 2002, č. 1; O. Horák, Tvar 2002, č. 20; P. Mandys, Týden 2002, č. 44; P. Zajícová, P. Třešňák, Respekt 2002, č. 33; M. Homolová, LidN 31. 10. 2002; J. Štěpaník, Konec konců 2008, č. 3; J. Rechtořík, Duha 2008, č. 3.
Nekrolog: D. Kaprálová, LidN 27. 12. 2012; V. Varyš, Týden 2013, č. 1; M. Kozumplík, Host 2013, č. 2.
SOUVISEJÍCÍ ODKAZY
Bibliografická databáze ÚČL AV ČRJ. Kunc: Česká literární bibliografie 1945–1963