Vladimír BURDA
V teoretických textech se Burda věnoval zejména přiblížení a objasnění nejnovějších postupů v experimentální poezii (např. informace o hnutí Fluxus a happeninzích, studie a články věnované českým autorům lettristické, obrazové a experimentální poezie konce padesátých a šedesátých let) a jeho sbírky a jednotlivé texty jsou ověřením těchto postupů v praxi. Po ještě neexperimentálních začátcích (např. soubor Apollonova smrt na elektrické trávě /1960–1961/), jehož verše byly ovlivněny českou dekadencí, ale též Sergejem Jeseninem), se Burdova poetika výrazně změnila a strojopisné sbírky, doslova vychrlené v letech 1963–1969, patří vedle děl Jiřího Koláře, Ladislava Nováka, Josefa Hiršala a Bohumily Grögerové k nejvýraznějším počinům v oblasti básnického experimentu šedesátých let. Burdovým básním nechybí humor (často neotřelý, hravý, místy černý), v pozdějších sbírkách (např. "id" / surracionální poezie / (elementy) z roku 1969 nebo minipoezie z roku 1967) již autor přechází k čistě výtvarnému vyjádření, při němž hrají hlavní roli jednotlivá strojopisná písmena nebo jejich nesignifikantní shluky. Některé Burdovy básnické sbírky byly koncipovány jako závěsné obrazy (často s využitím různobarevného strojopisu), psané na kartičkách, určené k vystavování (např. sbírka Slovobraz z roku 1965, předvedená na výstavě Obraz a písmo v roce 1966 v pražské Špálově galerii). – Stranou vydavatelského zájmu zatím stojí Burdova publicistika: vedle rozhovorů, referátů o výstavách a kunsthistorických prací časopisecky publikoval zejména historickou stať Přerušený sen Záviše Kalandry, v níž jako jeden z prvních autorů připomněl a kriticky zhodnotil Kalandrův život a dílo.
BIBLIOGRAFIE
Beletrie: The lettrist day (B, Londýn 1968); Tonda a Thanatos (BB, bibliof., 1993, psáno 1968); e. williams: sweethearts / v. burda: madona bez oltáře (B, bibliof., 1995, vlastní překladatelsko-derivační přístup k původnímu textu, psáno 1968).Souborné vydání: Dílo Vladimíra Burdy – sv. 1 Lyrické minimum (BB 2004, obsahuje sbírky Úzkost pod maskou /cca 1954/; Večerní Praha /1956/; Apollonova smrt na elektrické trávě /1960–1961/; Slavnosti hanobení /1962–1963/; Imago etc… /1962–1966/; Typogramy /1963/; Nová múza /1963–1967/; Písmové básně /1963–1966, 1967/; Lyrický plankton /1964–1969/; Slovobraz /III. varianty, 1965/; Lyrické body a přímky /1965/; Příběhy /druhá pol. 60. let/; Manipulace /1966/; Bílé básně /1966/; Barevné básně /1966–1967/; Akční aiody / Akční deník /1966/; minipoezie /1967/; 53 případů linky / demonstrativní inkarnace /1968/; topologické body a přímky /druhá pol. 60. let/; malíř a model /1968/; Tonda a Thanatos /1968/; mini-topo /1969/; "id" / surracionální poezie / (elementy) /II. varianty, 1969/).
Příspěvky ve sbornících a almanaších: Jiří Kolář (katalog 1963); Křižovatka (katalog 1964); Grafika 65 (katalog 1965); Obraz a písmo (katalog 1966); Umění písma / Poezie písma (1966); Experimentální poezie (1967); Slovo písmo akce hlas (1967, zde překlady B. Gysina, J. Reichardtové, G. Brechta a G. Maciunase); Klub konkretistů (katalog 1968); Once Again (New York 1968); Nová citlivost (katalog, 1968); Nová citlivost – Křižovatka a hosté (katalog 1968); Jiří Kolář. L'arte come forma della liberta / L´Art comme Forme de la liberté / Art as the Form of Freedom (katalog, Milano 1972); Jiří Kolář. Question de collage 1979–1989 (katalog, Vitry-sur-Seine 1989); Jiri Kolar. Ottobre – novembre 1989 (katalog, Turín 1989); Jiří Kolář (katalog, 1991); Wortlaut / Slovo – zvuk (katalog 1991); Jiří Kolář (katalog, Lecco 1993); Vrh kostek (1993); Nová citlivost (sborník, Litoměřice 1994); Písmo ve výtvarném umění (katalog 1996); Báseň – obraz – gesto – zvuk (katalog, 1997); Mezi tradicí a experimentem. Práce na papíře a s papírem v českém výtvarném umění 1939–1989 (katalog 1997) … a co sbírky. Přírůstky Muzea umění Olomouc za léta 1985–1998 (katalog 1999); Jiří Kolář sběratel (katalog 2001); Antologie české poezie I. /1966–2006/ (2009); Česká vizuální poezie (ed. E. Krátká, 2013); Karel Malich (katalog 2013); Křižovnická škola čistého humoru bez vtipu (katalog 2015); Uhlem, štětcem, skalpelem... (katalog 2016); Příliš mnoho zubů (katalog 2017); Obraz a slovo v českém výtvarném umění šedesátých let (katalog 2017).
LITERATURA
Studie a články: J. Hlaváček: Vladimír Burda, LitN 1990, č. 29; J. Hlaváček: Burdova pře s řečí, in Výpovědi umění (1991); H. Wernischová: O Vladimíru Burdovi... Iniciály 1992, č. 26; J. Hlaváček: Vladimír Burda, in Nová encyklopedie českého výtvarného umění A–M (1995); Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950–1997, A–Č (1998); zs (= Z. Sedláček), V. Smitka: Před třiceti lety odešel Vladimír Burda, Dokořán 2000, č. 15; M. Langerová: Zbytky písma: kaligram, typogram, čára, Svět literatury 2006, č. 33; A. Winter: Autopoietické prvky v českém uměleckém experimentu šedesátých let, in Umělecký experiment (2010, ed. R. Malý a L. Malinová); E. Krátká: Útěky obrazu do poezie a poezie do obrazu, Host 2012, č. 6; K. Piorecký: „Before a poem is written.“ Czech concrete poetry, Vlak 2013, sv. 4.Recenze: Lyrické minimum: O. Stehlíková, MFD 30. 9. 2005; R. Kopáč, LidN 10. 9. 2005, příl. Orientace; M. Langerová, A2 2005, č. 0; E. Krátká, Souvislosti 2005, č. 4; K. Kolařík, Tvar 2006, č. 3; L. Haškovcová, Ateliér 2007, č. 24.
SOUVISEJÍCÍ ODKAZY
Informační systém AbArtBibliografická databáze UČL AV ČR
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950-1997
Nová encyklopedie českého výtvarného umění