Edgar DUTKA
Do prostředí australské komunity českých exulantů bylo v sedmdesátých letech situováno Dutkovo první vydané dílo, divadelní hra Autobus do Wollongongu. S některými jejími motivy (problematický vztah matky a syna, který za matkou přijíždí až jako dospělý mladý muž) se lze setkat v románu Slečno, ras přichází, ozvláštněném volbou vypravěče, jímž je umírající fenka německého ovčáka. Psí vypravěčka v den své tušené smrti, jež se jí personifikuje do osoby „rasa“, rekapituluje svůj život. Proud vzpomínek na útěk do buše i na život s lidmi je plynule prokládán vypravěččinými úvahami o smyslu života i smrti, o rodinných, partnerských i přátelských vztazích, o domově a vytržení z kořenů a nakonec o vrcholné hodnotě – svobodě, ztělesňované divokou, žádným společenským řádem nespoutanou australskou buši. Proto je tu také „putování“ viděno jako způsob bytí, je metaforou osamělé, leckdy nejisté a nebezpečné, zato však svobodné existence. Tato tematika se přenáší i do Dutkovy další knihy inspirované Austrálií, povídkového souboru Záliv osamění & Zapomenuté australské povídky, vzdávajícího hold americké beatnické literatuře. Jednotlivé povídky jsou charakteristické úsporným stylem, civilními dialogy a smyslem pro situaci a atmosféru okamžiku.
Na své dvě povídkové knihy navázal Dutka souborem Matka vzala roha. Podstatným rysem všech zařazených textů je civilní styl vyprávění, ironie a humor (nezřídka černý, ba až „šibeniční“). Svazku dominuje úvodní titulní povídka, v níž autor s pomocí vlastní imaginace převyprávěl matčiny vzpomínky na její útěk z komunistického vězení. Také další příspěvky mají základ v autobiografické zkušenosti a v chronologickým seřazení prezentují beletrizované střípky z autorova života od dětství až po současnost (závěrečný text pojednává o koupi vlastního hrobu). Z převažujícího autobiografického rázu autorovy literární tvorby vybočuje poslední román Letní valčíky, v němž je na pozadí kriminální zápletky a prostřednictvím modelových postav vykreslena atmosféra doby kolem vzniku Charty 77, dobová etická vyprázdněnost a zrelativizování hodnot dobra a zla.
Dutka je též autorem dvou osobitě pojatých vysokoškolských skript (Scenáristika animovaného filmu. Minimum z historie české animace; Minimum z dějin světové animace): autor promlouvá v ich-formě, snaží se výklad podat formou příběhu, oživuje ho hovorovými výrazy a humorem a konfrontuje ho s osobními zkušenostmi z práce v animovaném filmu.
BIBLIOGRAFIE
Beletrie: Autobus do Wollongongu (D rozmnož. 1979, i prem.); U Útulku 5 (PP 2003); Slečno, ras přichází (R 2004); Staženi z kůže ze tmy vycházíme (PP 2007); Záliv osamění & Zapomenuté australské povídky (PP 2007); Dvanáct nejkrásnějších pohádek napadených skřítky Kazisvěty a mnou zachráněných (PP pro děti, 2009); Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny (P pro děti, 2009, s J. Bartou); Matka vzala roha (PP 2016); Letní valčíky (R 2021).
Učební texty: Animovaný film: úvod do scenáristiky animovaného filmu; Minimum z historie české animace (2002; rozšíř. vydání 2006 s tit. Scenáristika animovaného filmu; Minimum z historie české animace); Minimum z dějin světové animace (2004).
Příspěvky ve sbornících a antologiích: Konfrontace: Povídky, črty, prózy (1967); Schůzky s erotikou (2005); Ber, po čem toužíš (2006); Nech mě žít (2006); Hemy a Marlen v Paříži (2008); Povídky o mužích (2010); Pánská jízda (2014); Jinde (2016); Praha v množném čísle (2019).
LITERATURA
Studie: S. Šinclová: Edgar Dutka: Dům, in S. Šinclová, T. Kubíček a kol: Sémantika narativního prostoru (2015).
Recenze: Dobře rozšlápnuté boty (rozhlasová hra):
fr, Tvorba 1980, č. 47
* U útulku 5: J. Chuchma, MFD 1. 8. 2003; P. Hrtánek, Host 2003, č. 10, příl. Recenzní příloha; A. Dostálová, Tvar 2004, č. 14 * Slečno, ras přichází: J. Chuchma, MFD 8. 10. 2004; P. Mandys, Týden 2004, č. 42; M. Kořená, LidN 6. 11. 2004; A. Burda (= P. Janoušek) Tvar 2004, č. 18, též in P. Janoušek: Hravě i dravě: Kritikova abeceda (2009); A. Šporková, Tvar 2005, č. 2; P. Lyčka, Host 2005, č. 9; V. Čech, LitN 2006, č. 19 * Staženi z kůže ze tmy vycházíme: J. Chuchma MFD 11. 5. 2007; M. Kořená, LidN 19. 5. 2007, příl. Orientace; P. Mandys, Týden 2007, č. 21; V. Karfík, Respekt 2007, č. 22; A. Haman, Tvar 2007, č. 12; A. Burda (= P. Janoušek), Tvar 2007, č. 13, též in in Hravě i dravě: Kritikova abeceda (2009); V. Staněk, iLiteratura [online] 11. 10. 2007; K. Špidla, A2 2007, č. 43; M. Ljubková, Souvislosti 2007, č. 4 (též o Zálivu osamění); M. Kosák, RR 2008, č. 70 * Záliv osamění & Zapomenuté australské povídky: J. Chuchma, MFD 6. 10. 2007 [zde]; A. Burda (= P. Janoušek), Tvar 2007, č. 16; M. Kořená, LidN 10. 11. 2007, příl. Orientace; K. Špidla, Host 2007, č. 10; P. Sladký, A2 2008, č. 4 * Matka vzala roha: J. Chuchma, LidN 29. 10. 2016, příl. Orientace; F. Cinger, Právo 3. 11. 2016 [zde]; K. Vaňková, iLiteratura [online] 9. 11. 2016; J. Krejčí, Host 2016, č. 10 [zde]; D. Melichar, A2 2017, č. 3, též zde; A. Palán, HN 9. 2. 2017 [zde] * Letní valčíky: P. A. Bílek, Aktuálně.cz [online] 5. 10. 2021.
Rozhovory: J. Chuchma, Týden 2003, č. 32; M. Homolová, LidN 3. 4. 2004; P. Sladký, Právo 8. 9. 2005, příl. Salon; M. Jareš – L. Kasal, Tvar 2005, č. 17; M. Balaštík, Host 2005, č. 10; J. Leschtina, HN 6. 1. 2006, příl. Víkend, č. 1; P. Konrádová, Reflex 2006, č. 15; M. Pechánková, Xantypa 2016, č. [5]; V. Tardonová, Téma 2016, č. 47, zkrác. též iDnes.cz [online] 24. 11. 2016; an, anifilm.cz [online] 23. 6. 2021; J. Podskalská, deník.cz [online] 26. 6. 2021.